Lauris, Norberts

4 pasaules. 4 stihijas

13. un 14. oktobrī Latvijas Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos pirmais šīs sezonas baleta jauniestudējums – "4 pasaules. 4 stihijas", kur vienā vakarā būs iespēja redzēt četrus baleta viencēlienus.

Uguns stihija ir Artura Maskata "Tango" ar Kšištofa Pastora horeogrāfiju, Gaisu pārstāv klasiskais "Pas de Qatre" ar Žila Pero horeogrāfiju, Ūdens – Petra Zuskas "Marijas sapnis", bet Zeme – Jurija Vamoša iestudētā "Erda" ar Pētera Vaska mūziku.

Baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis sola, ka "4 pasaules. 4 stihijas" būs īsti svētki visiem baleta faniem – izrādē piedalās visas Latvijas Nacionālā baleta zvaigznes. Izrādes otrā daļa – balets "Erda" ir neparasts ar laikmetīgajam baletam lielo dejotāju skaitu uz skatuves: izrādē vienlaikus redzēsim 50 dejotājus.

"Izrāde ir īpaša: tā vienlaikus ir gan aizraujošs ceļojums baleta vēsturē, gan negaidīts jaunatklājums. Un šī iecere pārsteidz arī ar vērienu. Ja parasti laikmetīgā baleta iestudējumos uz skatuves atrodas vien salīdzinoši nelielas trupas, tad šajā izrādē iesaistīti visi mūsu mākslinieki," par izrādi stāsta Aivars Leimanis.

LNO baleta mākslinieciskais vadītājs atklāj, ka pirmā no četrām pasaulēm – Kšištofa Pastora ugunīgais "Tango" – jau ieguvis skatītāju nedalītu mīlestību, lai gan iepriekš šis viencēliens ir izpildīts vien dažas reizes. Skaļas ovācijas katru reizi saņēmis arī modernais un jautrais "Marijas sapnis". "Šī baleta panākumi mudināja mūs turpināt meklējumus un ielūkoties pagātnē, jo "Marijas sapņa" radītājs, horeogrāfs Petrs Zuska iedvesmu smēlies fantastiskajā, klasiskajā "Pas de Quatre", kas savulaik tika sacerēts četrām 19. gadsimta dižākajām balerīnām," tā A. Leimanis.

Savukārt vakara otrajā daļā pirmo reizi Latvijā izrādīs "Erdu" ar Pētera Vaska emocionāli uzrunājošo mūziku, kur Ungāru horeogrāfs Jurijs Vamošs ir radījis Vaska 2.simfonijai ārkārtīgi sarežģītu horeogrāfiju.

Jauniestudējuma "4 pasaules. 4 stihijas" diriģents ir Mārtiņš Ozoliņš, bet kostīmu mākslinieki Kristīne Pasternaka un Romāns Šolcs.

Jaunākie raksti