Evelīna, Aurēlija, Mētra

LNSO, Latvijas Radio bigbends un Linda Leen uzstājas uz “Hanzas perona” skatuves. FOTO

16. janvārī uz “Hanzas perona” skatuves kāpa Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra un Latvijas Radio bigbenda mūziķi, kā arī dziedātāja Linda Leen un saksofonists Gints Pabērzs, lai klausītājus iepriecinātu ar vērienīgu klasiskā un laikmetīgā simfodžeza programmu.

Koncertā tika atskaņoti Leonarda Bernsteina, Dona Elisa, Džordža Gēršvina, Djūka Elingtona komponēti šedevri, Lindas Leen skaņdarbi, Bjorkas un Maikla Bublē dziedāti hiti, kā arī Latvijas Radio bigbenda mākslinieciskā vadītāja Kārļa Vanaga opuss, kas tapis speciāli šai programmai. Programma pirmo reizi tika izpildīta 2019. gada vasarā festivālā “LNSO vasarnīca” Latgales vēstniecībā GORS (Rēzekne), izpelnoties skaļas publikas ovācijas. Koncerta diriģents – Guntis Kuzma.

Pirms koncerta intervijā LR3 “Klasika” Guntis Kuzma atzina: "LNSO un Latvijas Radio bigbenda sadarbība ir sen lolota ideja, ko izdevās īstenot pagājušajā vasarā. Ņemot vērā, ka šīs retās sadarbības iespējas ir gandrīz kā svētki, vēlējāmies arī Rīgas publikai sniegt iespēju izbaudīt šo visu nesen atklātajā kultūras telpā – “Hanzas peronā”. Domāju, ka klausītājus sagaida daudzi pārsteigumi. Īpaši no mūsu solista – saksofonista Ginta Pabērza, kurš improvizē katrā skaņdarbā, padarot skanējumu absolūti neprognozējamu."

Koncerta noslēgumā mūziķi izpelnījās skaļas ovācijas, atzinīgi novērtējot mūziķu sniegumu. Tautā iemīļotā dziedātājā Linda Leen šajā programmā kopā ar apvienoto orķestri izpildīja gan savas kompozīcijas “Uzar mani kā zemi” un Chameleon, gan hitus, ko savulaik atskaņoja The Doors, Nina Simone, Maikls Bublē un Bjorka. Koncertā tika atskaņoti arī Leonarda Bernsteina, Dona Elisa, Džordža Gēršvina un Djūka Elingtona komponētie šedevri.
Lielisks t. s. simfodžeza piemērs ir amerikāņu neakadēmiskās mūzikas klasiķa Djūka Elingtona poēma “Hārlema”, par kuru autors memuāros stāsta, ka jāiztēlojas svētdienas rīts Hārlemā. Liriskais varonis dodas no 110. ielas ziemeļu virzienā, šķērso spāņu un Rietumindijas kvartālus, līdz nonāk 125. ielas darījumu rajonā.

Leonards Bernsteins bija ģeniāls diriģents un ievērības cienīgs komponists. Saņēmis Grammy par mūža sasniegumiem. Hanzas Peronā izskanēja viņa skaņdarbs Prelude, Fugue and Riffs, kas radīts džeza mūziķiem, un klarnetes žilbinošo solopartiju izpildīja koncerta diriģents Guntis Kuzma.

Dons Eliss ir amerikāņu džeza mūzikas komponists un trompetists, kurš sacerējis skaņdarbus ne tikai orķestriem, bet arī filmām, piemēram, The French Connection. Klausītāji varēja baudīt viņa skaņdarbu Whiplash, kas daudziem atsauks atmiņā 2014. gada filmu, kurā skanēja Elisa mūzika.

Džordžs Gēršvins bija amerikāņu komponists un pianists, kurš sarakstījis vairāk nekā 12 Brodveja mūziklus. Viņa darbi ir tikuši izmantoti vairākās filmās un TV, daudzi no tiem kļuvuši par džeza standartiem. Šajā koncertā varēja dzirdēt arī slaveno Klēras šūpuļdziesmu Summertime no operas “Porgijs un Besa” izcilā Kārļa Vanaga aranžējumā ar Ginta Pabērza solo. 

Līdzīgie raksti