Kristapu Ģelzi par darbiem „Karogs” un „Zirga deķis” izstādē „2013” galerijā „Māksla XO” (18.07.–13.08.2013).
„Tieši „Karogs” ir spēcīgākais izstādes „2013” darbs. Tas ir glezniecisks un vienlaikus sociālpolitiski ass, kaut izmanto publisku klišeju. Šo darbu, protams, var ne tikai uztvert kā vizuālu zīmi, kas liecina par Latviju 2013. gadā, tas ir attiecināms uz mums plašākā laika nogrieznī – uz visu atjaunoto Latvijas Republiku. Neskaidri pabalējušais Latvijas karogs šeit redzams ar koši melnu sēru lenti. Asociācija ir klišejiska, bet precīza, jo lielākoties, ieraugot karogu, pirms priekā smaidīt, to slāpējam līdzās esošās sēru lentas dēļ,” ekspertu izvēli pamato mākslas zinātniece Ieva Kalniņa.
„Tradicionāli latvisks dreļļu rakstā austs linu galdauts, jēlas gaļas blāķi un sūdu muša – tāds ir „komplekts” vienam no 2013. gada Latvijas portretiem darbā „Zirga deķis”. Emocionāli aizskaroši, sāpīgi un patiesi,” papildina Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) 20. gs. 2. puses – 21. gs. kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas „Arsenāls” vadītāja Elita Ansone.
Ilmāru Blumbergu par instalāciju „Iekāpusi pienā” (2013), par gleznu „Gaisma uz sienas, uz kuras uzgleznota mazā papīra lidmašīna" (1999–2011) un par gleznu ciklu „Visu laiku snieg” (1990–2012) personālizstādē „Es nemiršu” LNMM izstāžu zālē Arsenāls (15.08.–06.10.2013).
„Ilmārs Blumbergs precīzi izmanto vizuālus un tekstuālus kodus, kuri atver skatītāju Mūžības kategorijai, ko uzskatu par vienu no svarīgākajiem mākslas uzdevumiem. Glezna „Gaisma uz sienas, uz kuras uzgleznota mazā papīra lidmašīna” ir visas Blumberga radītās / iestudētās personālizstādes kodols, tās virsuzdevums. Tas liek cilvēka apziņai mest kūleni un pievērš nezūdošajam,” skaidro mākslas kuratore un kritiķe Ieva Kalniņa.
Izvērtējot 2013. gada trešā ceturkšņa (jūlijs–septembris) izstādes un mākslinieku darbus, nākamajai Purvīša balvai, neatkarīgo ekspertu darba grupa ir nominējusi divus autorus - Kristapu Ģelzi un Ilmāru Blumbergu.