Šogad "Reklāmas rīmu naktī" skatītājus gaida ap 300 reklāmas rullīšu no pasaulslavenās kolekcijas, ko veidojis Žans Marī Bursiko – pasauli iekarojošā projekta dibinātājs. Nakts garumā zvaigžņu žūrija, kurā būs Latvijā pazīstami cilvēki, izraudzīsies labāko videorullīti no konkursa programmas. Katra reklāma, kas piedalās šovā, ir fantāzijas lidojums, spilgts meistardarbs vai provokatīvs joks, uzsver pasākuma rīkotāji.
No krāmiem līdz nacionālajam dārgumam
Tāpat kā viss ģeniālais, "Reklāmas rīmu nakts" ideja ir vienkārša. Uz lielā ekrāna tiek demonstrēti reklāmas rullīši, kombinēti pēc tēmām. Projekts ir unikāls tādā ziņā, ka visi šie šedevri nāk no viena cilvēka – Žana Marī Bursiko – privātkolekcijas.
Šis savādnieks ir krājis reklāmas rullīšus kopš bērnības, jo draudzējies ar kinomehāniķi (kādreiz rullīši tika pielīmēti pie filmu kopijām, bet pēc tam šos reklāmas rullīšus meta ārā). Mazais Žans nesis šos nevajadzīgos atgriezumus mājās un licis apavu kastēs. Mamma, protams, nebija sajūsmā par šādu dēla vaļasprieku.
Kas tad būtu zinājis, ka ar laiku pagultē glabātie krāmi kļūs par kolekciju, ko atzīs par Francijas nacionālo dārgumu? Šobrīd Bursiko sinematēkā ir vairāk nekā viens miljons rullīšu no visām pasaules malām, sākot ar 1898. gadu un līdz pat mūsdienām. Visvecākais eksponāts ir brāļu Lumjēru radītais reklāmas rullītis, kas pastāvīgi tiek iekļauts katras "Reklāmas rīmu nakts" "ēdienkartē".
Pirmā "Reklāmas rīmu nakts" notika 1981. gadā kādā Parīzes kinoteātrī – tik daudz bija interesentu, kas vēlējās noskatīties Bursiko krājumus. Tolaik viņš jau strādāja reklāmas aģentūrā. Pasākuma nakts formāts bija nejaušs – tumšajā diennakts laikā kinoteātra telpas varēja īrēt par brīvu.
Pirmoreiz "Reklāmas rīmu nakts" – Jūrmalā
Jūrmalā uz lielā ekrāna skatītājiem rādīs trīs pusotru stundu garus reklāmas blokus. 31 gada laikā, kopš pastāv projekts, Žans Marī Bursiko personīgi sastāda katra pasākuma programmu, veidojot videorullīšu tematiskās kompozīcijas.
Līdz šim "Reklāmas rīmu nakts" notika 150 pasaules pilsētās, tai skaitā Rīgā. Šogad tā pirmoreiz notiks Jūrmalā, Dzintaru koncertzālē.
Pasākumu atklās Latvijā ražotā saldējuma Ekselence reklāma – "visgaršīgākais" videorullītis starptautiskajā reklāmas festivālā "Golden Hummer 2012", kas šogad ir papildinājis Bursiko sinematēku.
Trendi
"Mūsdienās reklāmas rullīši kļūst arvien garāki," šādi definēja izmaiņas šajā nozarē projekta producents Krievijā un Baltijas valstīs, reklāmas vēstures pasniedzējs Daniils Kostinskis. "Reklāmdevējus nebaida, ka ētera laiks ir dārgs. Tāpēc šogad pirmoreiz "Reklāmas rīmu nakts" programmā Jūrmalā demonstrēs nevis 400 rullīšus, kā iepriekš, bet tikai 300. Toties kādus! Vēl viena manāma tendence – tā dēvētās "vīrusu reklāmas" izplatīšanās, ko interneta lietotāji labprāt sūta viens otram."
Glabājas Šveices pilī
Patlaban Žana Marī Bursiko kolekcija glabājas kādā Šveices pilī, kur viņš dzīvo jau vairākus gadus. Viņš pārcēlies uz Šveici no Francijas labvēlīgākās nodokļu sistēmas dēļ, jo Bursiko projekts nesaņem valsts dotāciju. Katrs, kas iegādājas biļeti uz pasākumu, veic savu ieguldījumu unikālā projekta pastāvēšanā.
Savulaik daļa kolekcijas bija cietusi 2008. gada Eiropas plūdu laikā. Lai tas vairs neatkārtotos, tagad kolekcija tiek glabāta pils otrajā stāvā. 30 procenti no Bursiko kolekcijas eksponātiem ir rullīši uz kinofilmas. Kolekcija pakāpeniski tiek digitalizēta, taču tas nenotiek ātri.
21. augustā plkst. 20.00 Jūrmalā, Dzintaru koncertzālē notiks pasaules leģendārais šovs "Reklāmas rīmu nakts".