Cilvēki tur – Seviļā
Tie, kas vēl nav paguvuši izbaudīt jaunāko Džoakino Rosīni "Seviļas bārddziņa" iestudējumu, kas neapšaubāmi ir kļuvis par pērnā gada operas "hītu", un nu saņēmis arī pagodinošāko akadēmiskās mūzikas balvu valstī, var aizpildīt šo "robu" 22. aprīlī, savukārt 15. aprīlī burvīgais uzvedums viesosies Ventspils Teātra namā.
Klasiskajai, dzīvespriecīgajai operai jaunu elpu iedvesis filmu režisors Aiks Karapetjans, kurš nupat nācis klajā ar skaudru kinolenti par guļamrajonu iemītnieku ikdienu "Cilvēki tur". Par laimi Aiks nav sekojis laikmeta modei un nav pārcelis Rosīni operas varoņus uz mūsdienu, teiksim, Zolitūdi, bet saglabājis krāšņos rokoko kruzuļus un vaigu sārtumus pilnā apjomā, kas kopā ar režisora melno humoru un kino dinamiku rada līdz šim nebijušu operas baudījumu.
Opolais divkāršais triumfs
Operdziedātāja Kristīne Opolais vienlaicīgi uzkāpusi divās slavas virsotnēs – saņēmusi Lielo Mūzikas balvu par solokoncertu Latvijas Nacionālajā operā un Lielbritānijas vadošajā teātru portāla "whatsonstage.com" operas aptaujā ieguvusi visvairāk balsu kategorijā "Izcils sniegums vadošajā lomā". Šī titulloma, kas uzcēlusi Kristīni operamākslas olimpā, ir trauslais japāņu "tauriņš" Čo-Čo-Sana Dž.Pučīni operā "Madama Butterfly" Londonas Karaliskajā Koventgārdenas operā, kur viņa debitēja pagājušā gada vasarā.
"Izrādes triumfu nodrošināja latviešu soprāna Kristīnes Opolais magnētiskais sniegums titullomā. Tā bija mākslinieces pirmā uzstāšanās Britu Karaliskajā Operā, un es neatceros vēl sensacionālāku debiju," toreiz pēc izrādes recenzijā portālā "whatsonstage.com" rakstīja Deivids Dž. Pārkers. "Vai ir dzimusi zvaigzne? Par to nav ne mazāko šaubu".
Tuvākais (un šajā sezonā arī vienīgais) austrumu – rietumu mīlas stāsta muzikālais atainojums uz mūsu operas skatuves tagad gaidāms tikai 2. maijā ar Lieni Kinču galvenajā lomā – nelaidiet izdevību garām, kas zin’, ja nu arī Liene reiz kļūst par starptautiska mēroga zvaigzni, kas dzimtenē iegriežas pāris reizes gadā?
Nepolitiska spēle
Rets viesis Latvijā nu diemžēl ir arī jaunais klavieru virtuozs Reinis Zariņš, kurš lielākoties tagad dzīvo Londonā. Tās reizes, kad Reinis uzstājas Rīgā, klausītājiem palikušas spilgtā atmiņā: balvu viņš ieguvis par solokoncertu 28. februārī Rīgas Stradiņa universitātes Lielajā aulā, solo V.A.Mocarta klavierkoncertā 25. martā Lielajā ģildē un koncertu "Reiz francūzis Amerikā" 10. novembrī Spīķeru koncertzālē. Pēdējā no tiem Reinis saspēlējies ar citu Lielās Mūzikas balvas ieguvēju – gada debitanti, vijolnieci Paulu Šūmani.
Šīgada koncertciklā "Pianisma virtuozi" Reini nedzirdēsim, toties, ja reiz runājam par pazīstamām un multitalantīgām personībām, ieteicams ir 12. aprīļa koncerts, kurā uzstāsies jaunā pianisma zvaigzne no Krievijas – Antons Ļahovskis kopā ar mūsu izcilo klarnetistu un bijušo kultūras ministru Intu Dālderi: saspēle paredzēta bez politiskiem zemtekstiem!
Operdziedātājas un pianisti joprojām ir pieprasīta Latvijas eksportprece, bet filmu režijas stils ir sācis uzvaras gājienu operā – šīs un citas patiesības apstiprinājušās Lielās Mūzikas bavas 2011 pasniegšanas ceremonijā.