Aleksandrs, Doloresa

20 Francijas dizaina ikonas

Oktobra mēnesis Latvijas kultūras kartē jau tradicionāli atvēlēts Dizaina dienām. 2013. gadā Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs šo notikumu atzīmē ar īpašu projektu: sadarbībā ar Francijas Institūtu Latvijā un Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļu tiek veidota izstāde „20 Francijas dizaina ikonas. Dialogs”, kura no 11. oktobra līdz 24. novembrim būs apskatāma muzeja Lielajā zālē.

Pateicoties Francijas Institūta Latvijā iniciatīvai un finansiālajam atbalstam, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs piedāvā saviem apmeklētājiem lielisku izstādi, kura jau ir pabijusi dažādās pasaules valstīs.

„20 Francijas dizaina ikonas” iepazīstina ar spēcīgākajiem 20. un 21. gadsimtā franču dizaina skolas radītajiem objektiem, tiem, kas lauzuši ierastos kodus vai aizsteigušies priekšā laikam, ar nemainīgu vēlmi kalpot, savaldzināt un pārsteigt.

Izstāde uzdod jautājumus par saikni ar attēlu, kas vairāk kā jebkad ir visuresoša dizaina pasaulē un kuru Rietumu sabiedrībā saprotam daudz plašākā nozīmē. Kas konkrētam izstrādājumam piešķir ikonas statusu – vēsture, arvien pieaugošs pieprasījums tirgū, slava, popularitāte lietotāju vidē vai amatieru atzinība? Bez šaubām, ka tas viss kopā. Nenoliedzami, tā ir arī priekšmeta spēja vizuāli simbolizēt savu laiku, nereti atvirzot otrajā plānā objekta praktisko funkciju. Dizaina kritiķes Klēra Faijola (Claire Fayolle) un Hloē Braunšteina (Chloé Braunstein) uzskata, ka šodien vairs netiek vaicāts, vai priekšmets ir lietojams un vai no tā var gūt kādu labumu, bet gan, vai kāda priekšmeta detaļa var apliecināt pasauli vai runāt par to un sevi. Piemēram, izstādē apskatāmā Filipa Starka (Philippe Starck) citrusaugļu spiede „Juicy Salif” ir uztverama gan kā skulptūra, gan kā praktiski lietojama ierīce. Spiedes ražotājs „Alessi” pat ieteica izveidot tās zeltīto sēriju, kas ierobežotā daudzumā tika laista klajā 2000. gadā un drīzāk tiek turēta plauktā, nevis izmantota ikdienā.

Bet ko var teikt par instant classics spilgtajiem produktiem, kas nekavējoties ieņem savu vietu dizaina pasaulē, kā, piemēram, Patrika Norgē (Patrick Norguet) klubkrēsls „Rive Droite & Pucci” (2001, ražotājs „Cappellini”)? Vai šie izstrādājumi ieguvuši ikonas statusu pateicoties komerciālajai veiksmei un komunikatīvajam spēkam vai to simboliskajam vizuālajam tēlam?

Izstāde „20 Francijas dizaina ikonas” aicina izpētīt visus pazīstamākos franču dizaina darbības laukus – sākot no Filipa Starka līdz Oram Ito (Ora-Ito), no Ronana Buruleka (Ronan Bouroullec) līdz Patrikam Žuēnam (Patrick Jouin). Francijas dizains ir kļuvis slavens ar tā spēju ieviest ko jaunu, radoši izmantot sava laika attīstītākās tehnoloģijas un inovatīvus materiālus, tādējādi raksturojot valsti, kurā inženierzinātnei, radošumam un mākslai ir būtiska nozīme. Kā piemērus var minēt Ervana un Ronana Buruleku unikālo, dažādām ģeometriskām kombinācijām atvērto moduļu sistēmu „Aļģes”, kas ir īsta revolūcija telpas sadalē, Patrika Žuēna stereolitogrāfijas tehnikā radīto krēslu – kā simbolu jaunajām tehnoloģijām un 21. gadsimta dizaina iespējām.

Izstādei sagatavota īpaša izglītības programma – sarunas un Francijas speciālistu lekcijas. Piemēram, 18. oktobrī plkst. 14.00 visiem interesentiem būs iespēja iepazīties ar Francijā labi zināmās dizaineres Matali Krasē (Matali Crasset) radošo darbību (www.matalicrasset.com).

Pēdējā gada laikā novērota liela muzeja apmeklētāju interese par dizaina vēsturi un aktualitātēm. Kā pozitīvi piemēri jāmin sarunu cikls „Vārds Latvijas dizaineriem”, lekcijas ciklā „Klasiskās vērtības” un citi pasākumi, kas piesaista lielu mērķauditoriju – dizaina speciālistus, mākslas skolu pasniedzējus un studējošo jaunatni. Domājams, ka jaunais projekts būs vēl viens solis dizaina popularizēšanai Latvijas sabiedrībā. Novērtējot dizainu ne tikai kā greznu luksusa lietu, bet kā sava laika vizuālās kultūras liecinieku, izstāde mācīs skatīties, saprast un vērtēt dizaina nozīmi plašākā un dziļākā kontekstā.

Jaunākie raksti