Hugo, Uga, Uģis

“Rīgas mākslas telpā” atklāta izstāde „Uno Daņiļevskis. Gleznas.”

No 30. marta līdz 28. aprīlim pilsētas izstāžu zāles „Rīgas mākslas telpa” (Kungu ielā 3) INTRO telpā būs skatāma mākslinieka Uno Daņiļevska (1945-2007) darbu personālizstāde „Gleznas.”. Tik vienkāršu un lakonisku nosaukumu savām izstādēm savulaik devis pats mākslinieks.

Uno Daņiļevskis darbojies visos žanros. Viņš gleznojis gan figurālās kompozīcijas, gan portretus, gan aktus un kluso dabu. Viņa rokraksta pazīme ir pastiprināta interese par gleznas virsmas apdari, kas, kļūstot par īpašu vērtību, rada noteiktu emocionālu noskaņu. Savās „nosacītajās ainavās”, kas īpaši raksturīgas pēdējam daiļrades posmam, mākslinieks rūpīgi strādājis ar faktūru, krāsu niansēm, slīpējot katru virsmas milimetru.

Izstādē „Gleznas” ir darbi, kas pēc izstādes veidotāju domām raksturo Uno Daņiļevska daiļradi, ļauj ieraudzīt būtiskāko un nozīmīgāko viņa daiļradē. Tajā apskatāma arī viena pēc zādzības atgūta U. Daņiļevska glezna.

Izstādes kuratore mākslas zinātniece Sarmīte Sīle saka: „Daņiļevska mākslas valodu raksturo divi vienlīdz būtiski glezniecības izteiksmes līdzekļi – valdzinoša krāsu spēle un faktūra. Viņa darbi tapa lēni un pārdomāti, īpašu nozīmi piešķirot toņu kombinācijām, krāsu biezumam un klāšanas veidam. Tikmēr ar gleznas tēmu viņš rīkojās kā dzejnieks – stilizēja formu, rotaļājās ar faktūru un izvēlējās pirmajā mirklī šķietami ne tās raksturīgākās krāsas. Kā pats reiz teicis – tās, kuras citi gleznotāji uzskata par neglītām.”

Mākslinieka biogrāfija ir līdzīga vairumam pēckara paaudzes mākslinieku dzīves stāstiem. Mācības Jana Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskolā, studijas Latvijas Mākslas akadēmijā profesora Kalniņa meistarklasē, pedagoga darbs – no pasniedzēja Jana Rozentāla Mākslas vidusskolā līdz profesoram Mākslas akadēmijā, piedalīšanās izstādēs. Mākslinieka darbi atrodami vairāku Latvijas muzeju krājumos un privātkolekcijās Latvijā, Vācijā, Šveicē, Krievijā un ASV.

7. aprīlī plkst.12.00 būs „Vēlas brokastis” – tikšanās ar izstādes kuratorēm Sarmīti Sīli un Lindu Daņiļevsku.

Jaunākie raksti