Izstāde bija ievērojamā amerikāņu fotogrāfa Edvarda Steihena (Edward Steichen, 1879–1973) debija Latvijā, rezultāts vairāku gadu ilgstošai sadarbībai starp Latvijas Nacionālo mākslas muzeju (LNMM) un Luksemburgas Nacionālo vēstures un mākslas muzeju (Musée national d’histoire et d’art Luxembourg, MNHA), kas kļuva par pēdējās desmitgades plašāko Luksemburgas īpašumā esošās kolekcijas izrādīšanu Eiropā.
„LNMM un MNHA izstāžu apmaiņa raksturojama kā neatkārtojama pieredze projektu veidošanas partnerībā. Tajā apvienojas arī profesionāla interese vienam par otru – kolekcijām, izstādēm, muzeju dzīvi kopumā, tai skaitā jaunatklāto Luksemburgas muzeja ēku un rekonstruēto Viltheima spārnu. Luksemburgā dzimušā amerikāņu fotogrāfa Edvarda Steihena stāsts Rīgā bija ne tikai tikšanās ar lielmeistaru, kas rezonēja kā gaumes un estētisku vērtību paraugs, – projekts vienoja Latvijas un Luksemburgas prezidentūras ES Padomē, tādējādi kļūstot par abu valstu kultūras diplomātijas daļu,” stāsta projekta vadītāja, LNMM Latvijas Vizuālās mākslas departamenta vadītāja Ginta Gerharde-Upeniece.
„Izstādes kuratores Šeldas Puķītes patiesi suģestējošā tēmu izvēle, kā arī veiksmīgais Edvarda Steihena fotogrāfiju izkārtojums ļāva piedzīvot vienu no neparastākajiem kolekcijas interpretācijas veidiem MNHA vēsturē,” atzīst Luksemburgas Nacionālā vēstures un mākslas muzeja direktors Mišels Polfers (Michel Polfer).
„Visa sava mūža laikā Edvards Steihens mēģināja nezaudēt kontaktus ar dzimteni, pat pēc tam, kad MNHA vadība 1950. gados noraidīja mākslinieka populārās izstādes „Cilvēku dzimta” eksponēšanu Luksemburgā, kam par iemeslu bija fotogrāfijas kā mākslas formas neatzīšana. Šobrīd Luksemburgai Steihens ir tikpat liels lepnums kā Latvijai Marks Rotko vai Vija Celmiņa. Laiki ir mainījušies, ko apliecina ne tikai Luksemburgas gadījums, bet arī lielais viesu skaits, kas šovasar apmeklēja Arsenālu, lai satiktos ar fotogrāfa unikālo mākslas mantojumu. Ceru, ka viņa pienesums fotogrāfijā, menedžmentā un jāsaka arī botānikā, turpinās kalpot par iedvesmu un paraugu arī nākamajām paaudzēm,” savās pārdomās dalās izstādes kuratore Šelda Puķīte.
„Ir gandarījums par Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē Kultūras programmas ieguldījumu, kas bagātināja Latvijas mākslas dzīvi ar vairākiem izciliem projektiem. No tiem pēdējais, kas norisinājās Latvijā, – Edvarda Steihena izstāde un to pavadošie kultūras un izklaides pasākumi – sniedza iespēju iepazīt vienu no slavenākajiem 20. gadsimta pasaules foto meistariem gan kā mākslas fotogrāfijas attīstītāju, gan kā spilgtu un daudzšķautņainu personību,” secina ES Prezidentūras Kultūras programmas vadītāja Selga Laizāne.
Projekts noslēdzies, bet interesentiem aizvien ir pieejams izstādes katalogs latviešu un angļu valodā, ko Latvijas Nacionālais mākslas muzejs izdevis sadarbībā ar izdevniecību „Neputns”. Grāmatā iekļautas izstādes kuratores Šeldas Puķītes, MNHA kuratores Malgorzatas Novaras (Malgozata Nowara) un mākslas zinātnieces Alises Tīfentāles esejas par Edvarda Steihena dzīvi un daiļradi, kā arī 86 izstādē eksponēto oriģināldarbu reprodukcijas.
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs izsaka pateicību visiem sadarbības partneriem, īpaši māksliniecei Frančeskai Kirkei par izstādes iekārtojumu un māksliniecei Antai Pencei par kataloga dizainu.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē Arsenāls (Vecrīgā, Torņa ielā 1) ir noslēgusies pasaulē pazīstamā fotogrāfa Edvarda Steihena darbu izstāde „Edvards Steihens. Fotogrāfija”, kas bija viens no Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē Kultūras programmas noslēdzošajiem notikumiem. Vairāk nekā divu mēnešu laikā – no 2015. gada 27. jūnija līdz 6. septembrim – projekts piesaistīja 8 244 apmeklētāju uzmanību.