Šī gada velosezonai sākoties, vietējie Latvijas velo jomas profesionāļi aicina velobraucējus uzzināt par veidiem kā nodrošināt savus velosipēdus pret zādzībām, bojājumiem, kā arī parūpēties par savu un bērnu drošību uz Latvijas ceļiem, izvēloties piemērotu velo aprīkojumu un velobraukšanas kultūru.
Šajā sakarā pašmāju velosipēdu ražotājs Ērenpreiss Original, lai pasargātu savus klientus no rūgtuma, ko var sagādāt zagļi un neparedzamas situācijas uz ceļa, sākot ar 15. aprīli, piedāvā klientam, iegādājoties jaunu Ērenpreiss velosipēdu, komplektā bez maksas saņemt “BTA Velopolisi”, kas ir pirmā Latvijā tikai uz velosipēdu un velobraucēju attiecinātā velopolise. “BTA Velopolise” ietver aizsardzību pret trīs galvenajiem riskiem, kas visbiežāk skar velosipēdistus - kompensāciju velo zādzības vai bojājumu gadījumā, izdevumu segšanu gūto traumu gadījumā, kā arī zaudējumu atlīdzināšanu trešajām personām, kurus velobraucējs radījis gājējiem vai citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Uzņēmuma “Ērenpreiss Original” un “Rīgas Velo nedēļas” viens no galvenajiem organizētājiem Toms Ērenpreiss atzīst: “Vairākās Eiropas valstīs, piemēram, Lielbritānijā šāda velo apdrošināšanas prakse jau tiek izmantota un tas ir standarts. Arī mums - Ērenpreiss uzņēmumam satrauc tas, ka pieaug ikdienas velobraukšanā gūto traumu un velosipēdu zādzību skaits, tāpēc arī mēs no savas puses esam gatavi sniegt savu ieguldījumu, rūpējoties par velobraucējiem un informējot velobraucējus par to, kā pasargāt sevi no dažadām, lielākām vai mazākām nelaimēm.”
Plaša velobraucēju informēšana un aktivitātes par velo drošību un drošu braukšanu paredzētas Rīgas Velo nedēļā, kas norisināsies no 25. aprīļa līdz 3. maijam.
Daudziem iedzīvotājiem braukšana ar velosipēdu ir ne tikai vaļasprieks, bet velosipēds ir kļuvis par pārvietošanās līdzekli ikdienā. Latvijas Riteņbraucēju apvienības šogad veiktais pētījums uzrāda, ka pērnā gada laikā velosipēdistu skaits Rīgā pieaudzis pat par 26 %. Pieaugot velobraucēju skaitam, arī pilsētu infrastruktūras sakārtošanai tiek pievērsta arvien lielāka uzmanība – ir izveidotas jaunas velobraucēju joslas, lai nodrošinātu velobraucējiem ērtāku un drošāku pārvietošanos. Taču skaudrā statistika apliecina, ka velobraucējiem kā mazaizsargātiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir augsts risks iekļūt ceļu satiksmes negadījumā un gūt traumas. Tāpēc velo profesionāļi uzskata, ka uzlabojot pilsētas infrastruktūru būtu jāpilnveido arī ceļu satiksmes noteikumi attiecībā uz velobraucējiem, kā arī jāizglīto autovadītāji, gājēji, velosipēdu un motociklu vadītāji par savstarpēju cieņu vienam pret otru ceļu satiksmē.
Satraukumu raisoši CSDD dati liecina, ka 2014. gadā Latvijā gājuši bojā kopumā 16 velobraucēji, ievainoti 511 velobraucēji. Savukārt 2015. gadā laika posmā no janvāra līdz martam jau gājuši bojā 3 un ievainots 41 velobraucējs. Divreiz palielinājies ievainoto skaits tādos ceļu satiksmes negadījumos, kuros iesaistīti velosipēdisti un gājēji. Gājēji nereti neievēro speciāli apzīmētās velobraucēju joslas, un turpina tās izmantot kā ietves, arī velobraucēji dažkārt nepamana gājējus uz ietves vai nespēj izsekot straujiem gājēju manevriem, kā rezultātā notiek nepatīkamas sadursmes.
Aktuāla problēma jau vairākus gadus ir arī lielais velosipēdu zādzību skaits. Zagļi iekāro velosipēdus visbiežāk pirms vasaras sezonas sākuma un vasaras sezonas laikā. Kā liecina Valsts Policijas informācija, 2014. gadā Latvijā laika posmā no martam līdz jūnijam tika nozagti kopumā 1462 velosipēdi, savukārt 2015. gadā jau reģistrētas kopumā 166 velo zādzības (dati no CSDD, 01.01.-29.03.), vienas aprīļa mēneša diennakts laikā (08.04.2015) notikušas un Valsts Policijā reģistrētas 7 velosipēdu zādzības.
Neraugoties uz lielo velosipēdu zādzību skaitu, daudzi velosipēdu īpašnieki nav reģistrējuši savus pārvietošanās līdzekļus CSDD velosipēdu reģistrā, kas ātri un ērti izdarāms ar CSDD bezmaksas mobilās aplikācijas palīdzību. Kaut arī ik gadu reģistrēto velosipēdu skaits palielinās, daudzi velosipēdu īpašnieki neaizdomājas par to, ka garnadžu interese par reģistrēta velosipēda zādzību ir mazāka nekā par nereģistrēta velosipēda zādzību, kā arī par to, ka velosipēda atrašanas gadījumā Valsts policijai būtu vieglāk identificēt nozagtā velosipēda īpašnieku un atdot velosipēdu atpakaļ tā likumīgajam īpašniekam.
Jau pirmajās siltajās dienās Latvijā novērojams būtisks velobraucēju skaita pieaugums, Toms Ērenpreiss aicina velosipēdu īpašniekus vairāk pievērst uzmanību un nodrošināties pret velosipēdu zādzībām, kā arī padomāt par pašu un citu drošību, pārvietojoties ar velosipēdu pilsētā un ārpus tās.