Aleksandrs, Doloresa

Purvīša balvai 2015. gada pirmajā ceturksnī nominēti Krišs Salmanis, Ernests Kļaviņš, Liene Mackus un Artūrs Arnis

Izvērtējot izstādes un mākslinieku darbus, kas tika eksponēti laika posmā no 2014. gada 8. decembra līdz 2015. gada 31. martam, jaunā neatkarīgo ekspertu darba grupa nākamajai Purvīša balvai, kura tiks pasniegta 2017. gada februārī, nominējusi pirmos četrus autorus. Nominēti sekojoši mākslinieki:

LIENE MACKUS un ARTŪRS ARNIS par izstādi „Ziemas miegs” Latvijas Laikmetīgās mākslas centra Ofisa galerijā (16.03.–10.04.2015).

Nominācijas pamatojums: „Maģiska un daudzslāņaina izstāde, kas ar vizuāliem impulsiem, gaismu, skaņu, unikālo telpas aranžējumu un pazemināto gaisa temperatūru tajā, pirmkārt, iedarbojas uz maņām un tikai tad ļauj pieslēgt analītisko prātu. Uzlūkojot miegu un sapni kā ceļu pie savām „nomodā nepieejamajām sajūtām”, mākslinieki atsaucas uz dzīļu psiholoģiju un Junga arhetipu teoriju, reizē radot pseidoantropoloģisku vīziju par izziņai pakļautām šamanisma garīgajām praksēm. Elegantās vitrīnās izkārtotie filigrānie tēlnieciskie objekti – antropomorfie tēli un ainavu fragmenti – šķiet kā „izgriezti” no kāda senajām civilizācijām veltīta muzeja ekspozīcijas, reizē distancēti un robežas pārvaroši,” ekspertu izvēli pamato mākslas zinātniece Daina Auziņa.

„Izstādes nozīme nav balstīta tikai interesē par noteiktu individuālu vai kolektīvu nerealitātes vai „nobīdītas realitātes” stāvokli. Ekspozīcijā valda fragmentārs inscenējums, taču tieši fragmentārisms liedz tai kļūt par vienvirziena ceļu uz kādu mākslinieku iecerētu „ideju”. Inscenējums nozīmē laika momentu, kas šeit vēl iegūst dažādu tautu šūpuļdziesmu skanisko veidolu. Taču tādējādi skatītājam mākslas valodā tiek artikulēts nevis kāds individuāls vai kolektīvs pirmsmiega, apziņas atslēgšanās, aiziešanas no reālā stāvoklis, bet gan nozīmīga, pārsvarā sievišķas pieredzes daļa, jo šūpuļdziesmas bērniem parasti dzied sievietes. Sabalansēts dažādais dziesmu skaļums organizē skatītāja ķermeņa atrašanās vietas un uzmanību arī uz miniatūrajiem telpiskajiem objektiem un to mimētiskajām ēnām. Citiem vārdiem: skaniski virzīta, sievišķā pieredzē balstīta refleksija, kuras objekts ir sapnis par dabas atdarināšanu,” papildina filozofijas doktors Jānis Taurens.

ERNESTS KĻAVIŅŠ par personālizstādi „Nirējs”
galerijā „Alma” (19.01.–17.02.2015).

Nominācijas pamatojums: „Smalkā humora meistars Ernests Kļaviņš izstādē „Nirējs” ir nopietns. Ikdiena „parastā”, viņa glezniecībā kļuvusi poētiska, pat kaut kāda pārlaicīga, lai cik banālas situācijas Kļaviņš neizvēlētu attēlot – meitenes Makdonaldā, manekenus skatlogā u.c. ikdienības parastību. Autoram sanāk kaut kas nesamākslots, godīgs. Primitīvas līnijas veido vienkāršas figūras, kompozīciju laukumus aizpilda harmonisks kolorīts, tas viss ir ļoti stabils, kompozicionāli līdzsvarots, koloristiski nobalansēts, taču šīs kvalitātes noteikti nav profesionālās rafinētības aprēķina piegarša. Kļaviņa glezniecībā sanāk patiesums un vienkāršība, tas, ko cilvēki gaida viens no otra ikdienā,” pauž savu viedokli darba grupas vadītāja Elita Ansone.

KRIŠS SALMANIS par personālizstādi „100 grāmatas, ko nevajag paspēt izlasīt” kim? Laikmetīgās mākslas centrā (21.11.–24.12.2014), īpaši izceļot darbu „104 simfonijas. Visas Franča Jozefa Haidna simfonijas vienlaicīgi”.

Nominācijas pamatojums: „Bieži pieminētais mūsdienu vienlaicīgums un nelineārais laiks Kriša Salmaņa darbā ieguvis konkrētu tēlu. It kā jau sagaidām, ka 104 Haidna simfonijas, skanot visas reizē, būs kas neparasts, tomēr darbā dzirdamais, Haidnu nemaz neatgādinošais troksnis pārsteidz – tas ir pilnīgi jauns skaņdarbs, tā ir 105. simfonija. Darbs liek domāt par laikmetīgām izmaiņām kultūras mantojuma uztverē,” skaidro mākslas zinātniece un kuratore Inga Šteimane.

Kopumā eksperti šajā periodā nominācijām izvirzīja 10 vizuālās mākslas notikumus, to skaitā:

Paulu Liepu par izstādi „Troksnis” Mūkusalas Mākslas salonā (12.02.–28.03.2015);

Robertu Gobziņu, Ingūnu Rubeni, Nilu Īli, Gundegu Eveloni par „NSRD performances „Binokulāro deju kursi” (1987)” rekonstrukciju Latvijas Universitātes Botāniskā dārza Palmu mājā 28.03.2015;

Daci Lielo par izstādi „Ainavas” galerijā „Daugava” (24.03.–11.04.2015);

Aiju Zariņu par izstādi „Ra i Nis” galerijā „Alma” (26.02.–20.03.2015);

Mārtiņu Lablaiku par personālizstādi „35 mm ainavas” Latvijas Fotogrāfijas muzejā (26.03.–26.04.2015);

Aigaru Bikši par personālizstādi „Inficēt taisnību” galerijā „Daugava” (16.12.2014–31.01.2015);

Kasparu Gobu par fotogrāfiju ciklu „Rīgas salas” un grāmatu „Rīgas salas”, kas tapusi kopā ar Gundegu Repši un prezentēta 2014. gada 18. decembrī (izdevējs „Elm Media”).

Laika posmā no 2014. gada 8. decembra līdz 2016. gada decembrim Purvīša balvas neatkarīgo ekspertu darba grupā darbojas: LNMM 20. gs. 2. puses – 21. gs. kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas Arsenāls vadītāja Elita Ansone, mākslas zinātniece un kuratore Inga Šteimane, mākslas kritiķis Vilnis Vējš, filozofijas doktors, Latvijas Mākslas akadēmijas asociētais profesors Jānis Taurens, mākslas zinātniece Aiga Dzalbe, mākslas zinātniece, LNMM Krājuma darba vadītāja Daina Auziņa, lektore, kuratore un mākslas kritiķe Ieva Astahovska.

Ekspertu darba grupa nominantus balvai izvirza reizi ceturksnī.

Jaunākie raksti