Aleksandrs, Doloresa

Lekcijas un kino vakari izstādē „Edvards Steihens. Fotogrāfija”

20. un 27. augustā – abās mēnesi noslēdzošajās ceturtdienās – izstādes „Edvards Steihens. Fotogrāfija” ietvaros Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāle Arsenāls (Vecrīgā, Torņa ielā 1) aicina apmeklēt fotogrāfijas mākslai un attīstībai veltītas atvērtās lekcijas un 20. gadsimta kino klasikas seansus.

Augusta otrajā pusē un septembra sākumā, papildinot izstādi „Edvards Steihens. Fotogrāfija”, LNMM izstāžu zālē Arsenāls norisināsies daudzpusīga kultūras un izklaides pasākumu programma, kas iever lekcijas, kino vakarus un džeza mūzikas koncertu. Ar mērķi dziļāk iepazīt leģendārā fotomeistara Edvarda Steihena (Edward Steichen, 1879–1973) radošo mantojumu, kā arī ar to saistītas plašākas tēmas (piem., modes fotogrāfija, Latvijas fotogrāfijas vēsture), 20. un 27. augusta pievakarē muzejā notiks divas tematiski unikālas lekcijas.

Pēc katra priekšlasījuma sekos filmas seanss, piedāvājot iespēju uz lielā ekrāna un īpašajā Arsenāla ēkas atmosfērā redzēt divas izcilas kino klasikas pērles. Tas būs īpašs baudījums gan tiem, kurus interesē kino vēsture un jo īpaši 20. gadsimta 20. un 30. gadi, gan vienkārši laba kino mīļotājiem. Pirms seansa īsu komentāru par attiecīgo filmu un tās saikni ar Edvarda Steihena daiļradi teiks Rīgas Kino muzeja pārstāvis.

Ieeja visos pasākumos brīva.

20. augustā plkst. 17.00 savā lekcijā „Mijiedarbība. Fotogrāfija un Mode” modes fotogrāfe un stiliste Anna Volkova mēģinās izsekot modes un fotogrāfijas attīstībai un transformācijām laika plūdumā. Analītiski salīdzinot lektore pievērsīsies 20. gadsimta pirmajai pusei un fenomeniem, kas aktuāli šodien. „Atskatoties vēsturē – līdz ar melnbaltās fotogrāfijas parādīšanos aktuāls kļūst jautājums par to, cik svarīga modei ir līniju tīrība un kontrasti, kā arī abstraktas arhitektūras formas. Glancētie žurnāli, kuri sākotnēji orientējās uz informatīvu saturu, pārtop par ilūziju un skaistu mirāžu radītājiem. Paradoksālā kārtā fotogrāfijas „patiesīgums” un dokumentālā daba palīdz veidot ap modi daudznozīmīgu un noslēpumainu atmosfēru,” stāsta Anna Volkova. Jāatzīst, ka līdz ar pārmaiņām modes industrijā transformējas arī modes fotogrāfija. Laikā, kad masveida fotografēšana pastiprināti fokusē cilvēka uzmanību uz savu izskatu, un masu ražošana līdz tam elitāro modi padarījusi plaši pieejamu, modes fotogrāfija arvien vairāk pārņem alternatīvu garu.

Pēc lekcijas plkst. 19.00 Arsenāla foajē sāksies Mēmā kino vakars, piedāvājot noskatīties režisora Malkolma Senklēra (Malcolm St. Clair) 1925. gadā uzņemto filmu „Pasaules sieviete” („A Woman of the World”, Paramount Pictures).

Filma vēsta par jaunas itāļu grāfienes ciemošanos pie radiniekiem mazā pilsētiņā Amerikas Savienotajās Valstīs. Modernā un brīvdomīgā eiropiete, kura spilgti grimējas un smēķē, ar savu klātbūtni un uzvedību izraisa neizpratni un sašutumu konservatīvajā mazpilsētas sabiedrībā. Īpaši enerģiski „izlaidīgo” dāmu no pilsētiņas cenšas patriekt apgabala prokurors, tomēr, kā mēs labi zinām, no naida līdz mīlai ir tikai viens solis…

Galvenajā lomā aktrise Pola Negri (Pola Negri), kuru Edvards Steihens savās portretu sērijās pārvērtis par ikonisku tēlu.

27. augustā plkst. 17.00 izstāžu zāle Arsenāls aicinās uz mākslas zinātnieces Katrīnas Teivānes-Korpas lekciju „Velkot paralēles: mākslas fotogrāfija 20. gadsimta pirmajā pusē. Latvijas piemēri pasaules kontekstā”. Lektore sniegs koncentrētu ieskatu Latvijas fotogrāfijas vēsturē, analizējot raksturīgas īpašības un aplūkojot saskares punktus ar pasaules ainu, tostarp – Edvarda Steihena darbību. Uzmanība galvenokārt tiks vērsta uz piktoriālisma iezīmēm mākslas fotogrāfijā, kā arī redzamākajām modernisma tendencēm. Stāstījumu papildinās Latvijas foto kritikas attīstību iezīmējoši domu graudi no nozarei veltītās periodikas.

Katrīna Teivāne-Korpa (1978) šobrīd studē Latvijas Mākslas akadēmijas doktorantūrā un strādā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, Konrāda Ubāna Mākslas lasītavā. Par fotogrāfiju un mākslu raksta kopš 2007. gada. Pētniecisko interešu centrā ir Latvijas fotogrāfijas vēsture no 20. gs. sākuma līdz Otrajam pasaules karam, īpaši piktoriālisms un fotogrāfa Roberta Johansona darbība.

Pasākuma turpinājumā, plkst. 19.00, Arsenālā notiks „Pļāpīgā” jeb skaņas kino vakars, kad varēs baudīt režisora Frenka Kapras (Frank Capra) filmu „Platīnblonda” („Platinum Blonde”, 1931, Columbia Pictures). Filma oriģinālvalodā ar subtitriem latviešu valodā.

Filmas galvenais varonis ir jauns un talantīgs žurnālists Stjū, kurš gatavo rakstu par kādu ļoti bagātu un skandalozu vīru no augstākajām aprindām. Negaidītā kārtā viņš iemīlas sava raksta varoņa izlutinātajā meitā, un pēkšņi uzvirmojušās kaislības varā viņi impulsīvi apprecas. Tomēr abu vērtības un dzīves stili mijas graujošās pretrunās. Stjū sāk aptvert, ka īsta mīlestība ir citāda, un, iespējams, viņš to jau ir sastapis, pats nemaz nenojaušot…

Galvenajā lomā aktrise Loreta Janga (Loretta Young), kuru vairakkārt savās fotogrāfijās iemūžinājis Edvards Steihens.

Izcilā 20. gadsimta fotogrāfa Edvarda Steihena izstāde LNMM izstāžu zālē Arsenāls fotomākslas cienītājiem Latvijā un Rīgas viesiem piedāvā padziļinātu ieskatu talantīgā novatora daiļradē. 89 oriģināldarbu izlase atspoguļo gan autora sākotnējos radošos meklējumus, gan brieduma periodu, kad Edvards Steihens strādājis Ņujorkā izdevniecībā „Condé Nast”, veidojot slavenību portretus un modes fotogrāfijas žurnāliem „Vanity Fair” un „Vogue”.

Ekspozīcija skatāma līdz 2015. gada 6. septembrim.

Informācijai par citiem pasākumiem izstādes laikā sekojiet Latvijas Nacionālā mākslas muzeja mājas lapā www.lnmm.lv un LNMM izstāžu zāles Arsenāls profilā Facebook.

Jaunākie raksti