Poļu horeogrāfs un producents Kšištofs Pastors Prospēra Merimē klasisko noveli “Karmena” ietērpis mūsdienīgā un ekspresīvā horeogrāfijā. Balets vispirms iestudēts Lietuvas Nacionālajā operas un baleta teātrī (1997. gadā), 2001. gadā tas piedzīvoja pirmizrādi Rīgā un 2013. gadā atgriezās Latvijas Nacionālā baleta repertuārā programmas “Karmena. 5 tango” ietvaros. Kšištofs Pastors par iestudējuma ideju: “Savā Karmenas interpretācijā balstījos gan uz Prospēra Merimē noveli, gan Žorža Bizē operu. Baletā nolēmu koncentrēties uz šī stāsta galvenajiem punktiem – mīlestību, kaislību, greizsirdību un likteni, kas ir tik būtiski čigānietes Karmenas uzskatos. Gan Karmena, gan Hosē zina savu likteni un zina arī to, ka kaislība aizvedīs viņus līdz traģiskam atrisinājumam, un tomēr viņi dodas tālāk un dziļāk – pretī šim traģiskajam, aizkustinošajam finālam. Manā versijā Likteni un Toreadoru atveido viens mākslinieks, jo pēdējais piliens Hosē greizsirdības kausā ir Karmenas kaislība pret Toreadoru, kurš šādā veidā kļūst par viņu abu likteni.”
Izrādē “Karmena” skan Žorža Bizē un Rodiona Ščedrina “Karmensvīta”. Solisti – Viktorija Jansone (Karmena), Raimonds Martinovs (Hosē), Sergejs Neikšins (Toreadors / Liktenis) un citi Latvijas Nacionālā baleta mākslinieki.
Elzas Leimanes-Martinovas baleta viencēliens “Tikko” ir emocionāls un personīgs stāsts par sievietes dvēseli. Horeogrāfe par savu darbu: “Ir mirkļi, kas nepadodas laika mērauklai. Laikam ir iluzora daba, tas caurvij dzīves, mānot, ka piedzīvotais pirms gada vai pat desmit var mūžam šķist kā mirklis, kas cēlis spārnos tikko... Triju sieviešu stāsts, rekonstruēts laikā, pārklājas un jau atkal saplūst vienā. Jo jūtu pasaule mums ir tik dažāda un vienlaikus – visiem līdzīga. Jo, atmiņās klejojot, nereti mēdzam notikumus aizvien izdzīvot no jauna, varbūt cerībā, ka tajos kas mainīsies.”
Darbā savijas dejotājas profesionālās un personiskās pārdomas par laiku un tā izjūtu. Intervijā vietnē www.ballet.dance.lv horeogrāfe atzīst: “Dejotājiem ir dots salīdzinoši īss laiks, un esi spiests pamest profesiju, kad pats esi pilnbriedā un zināšanām bagāts, bet ne tavs ķermenis. Darbs gan nav par to, bet par laika izjūtu kopumā, par to, cik dažāda tā ir katram cilvēkam. Darba nosaukums “Tikko” ir par sajūtu, ko var attiecināt uz attiecībām, uz dzīvi vispār, profesiju. Liekas, ka tikko kaut ko darīji, tikko kaut kas bija; liekas, ka pagājušas vien desmit dienas, bet patiesībā jau desmit gadi. Tā bija sajūta, kas mani vadīja. Man šķiet, ka mūsdienās ir pietiekami arī, ja uz skatuves ir divi cilvēki ar savu pieredzi, emocijām un kustību. Nav noteikti jābūt sižetam.”
Elzas Leimanes-Martinovas izrāde “Tikko” ir horeogrāfes diplomdarbs, kurš iekļauts arī viencēlienu vakarā “Neiepazītās teritorijas”, kas ir LNOB repertuārā. Pirms gada viencēliens “Tikko” bija skatāms arī Starptautiskajā baleta festivālā “Baleta zvaigznes Jūrmalā”, kur tika augstu novērtēts.
Iestudējumā izmantota dažādu autoru mūzika, skaņdarba “Tikko” autors – Kaspars Kurdeko. Izrādes solisti: Viktorija Jansone, Baiba Kokina, Ieva Rācene, Aleksandrs Osadčijs, Ringolds Žigis un Arturs Sokolovs.
Sestdien, 30. aprīlī, plkst. 19.00 Dzintaru koncertzālē skatītājiem būs iespēja redzēt Latvijas Nacionālā baleta vadošos solistus divās viencēliena baleta izrādēs – “Karmena” horeogrāfa Kšištofa Pastora versijā un “Tikko” Elzas Leimanes-Martinovas horeogrāfijā.