Elektroakustiskā kameropera „Marienglass” klausītājiem piedāvās oriģinālu klausīšanās un uztveres pieredzi. Neparasts būs gan mākslinieku un klausītāju izvietojums speciāli uzbūvētā akustiskā telpā, gan viņu savstarpējās attiecības, gan pats darba atskaņojums, kas vienlaicīgi notiks gan dzīvā, gan elektroniskā veidā, gan ierakstā, ko katrs klausītājs varēs dzirdēt speciāli izdalītās “austiņās”. Elektroakustiskās kameroperas atskaņojumā 16. un 17. oktobrī piedalīsies gan pats komponists Beats Gizins (Beat Gysin), gan kontrtenors Havjērs Hāgens (Javier Hagen) un aktieris Filips Boē (Philipp Boë) no Šveices, kā arī virtuozais latviešu čellists Ēriks Kiršfelds.
„Marienglass” stāsta par uztveri. Vai varam ticēt tam, ko redzam un dzirdam? Vai mums jāuzticas ne tikai acīm un ausīm, bet arī apziņas procesiem, kas notiek mūsu smadzenēs? Kāda patiesībā būtu mūsu katra iekšējā filma, ja to varētu projicēt uz ekrāna? Kas ir realitāte un kas ir iztēles augļi, kas ir ārpusē un kas iekšienē?
Kafkas romāna “Pils” galvenais varonis K. ir smalkjūtīgs un apmulsis. Ar tādu uztveri kā viņam nav viegli. Viņš realitāti uztver citādāk nekā apkārtējie. K. ierodas ciematā, lai strādātu tur par zemes mērnieku, bet ciematā mērnieks nav gaidīts un sanāk, ka viņa ierašanās ir pārpratums. Ciematā neviens par to īpaši neuztraucas, taču K. tas ir eksistenciālas dabas pārbaudījums. Lai atrisinātu situāciju, viņš bez panākumiem izmisīgi meklē dzirdīgas ausis un sapratni blakus esošajā pilī. Bezcerīgajos pūliņos viņš arvien vairāk sapinas ciemata dzīves notikumu tīklos, arī tur paliek nesaprasts un kļūst arvien skumjāks.
Kameroperas uzbūve veidota tā, ka stāsts netiek pārstāstīts, bet tiek izdzīvots K. apjukums. Operā izmantoti 6 romāna fragmenti. Visiem skatītājiem būs austiņas, kas ļaus katram uztvert un sajust šīs emocijas personīgi. Uzveduma laikā vienlaikus skanēs gan ieraksti, gan mūziķu dzīvais izpildījums. Reālā un ierakstītā skaņa, t.i. ārējā un iekšējā skaņa saplūdīs kopā, akustiski pārklājoties trīsdimensionālā telpā. Īpaši izstrādātas akustiskās sistēmas un skatuves iekārtojums padara to tehniski iespējamu. Kafkas pasaules redzējums, traģiskā iekšējās un ārējās īstenības nošķirtība Kafkas romāna fragmentos ir ideāls literārais pamats šai elektroakustiskajai kompozīcijai.
Uzveduma laikā daļa publikas guļ skatuves vidū, bet pārējie sēž visapkārt. Guļošie nonāk intīmajā, neaizsargātā K. situācijā, savukārt apkārt sēdošie ir kā ciema iedzīvotāji, kas visam seko līdzi. 80 minūšu ilgās operas laikā virs guļošās publikas daļas pakāpeniski nolaižas puscaurspīdīgs jumts (Marienglass), izveidojot gandrīz noslēgtu telpu. Tādējādi publika piedzīvo K. izolāciju no ārpasaules burtiski - telpiski mākslinieciskā veidā.
Marienglass ir īpašs tīra ģipša veids, kas atšķirībā no parasta ģipša ir gandrīz tikpat caurspīdīgs kā stikls. Marienglass senāk tika likts priekšpus gleznām, kur attēlota Marija, jo šis materiāls kliedē sveču gaismu, veidojot gaismas oreolu (nimbu). Nosaukums „Marienglass” ir iestudējuma programmas satvars, bet tas vienlaikus apzīmē arī uztveri un maldus.
No 14. oktobra līdz 6. novembrim Latvijā jau četrpadsmito reizi norisināsies Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA. Festivāla moto „SAKLAUSI NĀKOTNI!” ietver sevī galveno festivāla ideju un mērķi – rādīt mūsdienu mūzikas dažādību visā tās krāšņumā, veicinot jaunas mūzikas tapšanu, atskaņošanu un dokumentēšanu. Šogad klausītājiem Rīgā, Siguldā un Liepājā tiks piedāvātas desmit laikmetīgās mūzikas un mākslas programmas akustiski un vizuāli neparastos risinājumos - elektroakustiskā kameropera „Marienglass”, Latvijas Radio kora projekts „Canto 33”, franču komponista Fransuā Sarāna muzikālas performances „No say No way pasaules pirmatskaņojums, ansamblis “Mise-en” ar programmu „Amerikāņu TV reklāmas. Post-minimālisma pirmatskaņojumi”, ģitāras un perkusiju duets „El Cimarron Duo” (Austrija/Itālija) ar programmu „Kontrapunkts. Utopiskie dialogi”, latviešu un šveiciešu folkloras un mūsdienu mūzikas improvizācijas koncerti „No Alpiem līdz Gaiziņam”, kā arī Turcijas slavenākā dziedātāja Mustafa Doana Dikmena viesošanās koncertlekcijā par Tuvo Austrumu un Rietumeiropas mūzikas saskares punktiem - „Saknes nākotnē”.
Pirmo reizi jaunās mūzikas festivāla ARĒNA vēsturē, šogad būs īpaša programma arī bērniem „Meža dziesmas”, savukārt komponiste Marina Gribinčika vadīs instrumentu darināšanas meistarklases.
Koncerta biļetes Biļešu paradīzes kasēs www.bilesuparadize.lv
No 14. oktobra līdz 6. novembrim Latvijā jau četrpadsmito reizi norisināsies Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA. Festivāla atklāšanā 16. un 17. oktobrī Rīgas Reformātu baznīcā, pirmo reizi Latvijā klausītājiem tiks piedāvāts akustiski un vizuāli unikāls iestudējums - šveiciešu komponista Beata Gizina (Beat Gysin) kameropera „Marienglass”, kas sacerēta pēc Franca Kafkas romāna “Pils” ("Der Schloss") motīviem.