Denisa Džonsona (Dennis Johnson) klavierdarbs “November” savulaik izraisījis diskusijas muzikologu vidū – tā varētu būt bijusi pati pirmā amerikāņu minimālisma kustības kompozīcija, apsteidzot Lamonti Jangu (La Monte Young), kurš tiktāl ticis uzskatīts par šī virziena tēvu.
Līdz pat nesenai pagātnei viena no vēsturiski nozīmīgākajām minimālistu kompozīcijām palika praktiski nezināma. Denisa Džonsona “November” tika sarakstīts 1959. gadā un sākotnēji ilga sešas stundas. Autors sacījis, ka šajā melanholiskajā darbā esot mēģinājis iedzīvināt ziemas lēno nākšanu. Minimālisma “krustēvs” Lamonte Jangs norādījis, ka minētais sacerējums iedvesmoja viņa hrestomātisko skaņdarbu “The Well-Tuned Piano”. Pats Džonsons pēc 1962. gada pārstāja rakstīt mūziku un pievērsās matemātikai – vienīgais, kas no darba palika, bija 112 minūtes garš koncertieraksts. Desmitgades vēlāk komponists un muzikologs Kails Genns (Kyle Gann) uz šī ieraksta pamata sāka skaņdarba rekonstrukcijas procesu. “November” ir skaists, lēns un introspektīvs darbs, ko Rīgā varēs dzirdēt nepieradinātās mūzikas un mākslas festivāla “Skaņu mežs 2016” īpašā viesa R. Endrjū Lī (R. Andrew Lee) izpildījumā.
R. Endrjū Lī šobrīd ir vienīgais pianists, kurš izpilda “November”. Lī ir augstu vērtēts minimālisma un laikmetīgās mūzikas interprets: laikraksts “New York Times” viņa talantu raksturo kā “nemainīgi iespaidīgu”, “The Guardian” par mākslinieka spēles prasmi raksta – “eleganta un inteliģenta”, savukārt “Pitchfork” to dēvē par “augstākā līmeņa tehniku”. Pianists sākotnēji fokusējies uz L. van Bēthovena un S. Rahmaņinova mūziku, taču vēlāk nolēmis savu darbību veltīt mūsdienu mūzikai, konkrētāk minimālismam un kolektīva “Wandelweiser” komponistu daiļradei.
Tā kā pasākuma apmeklējums ir bezmaksas, bet skaņdarba ilgums ir aptuveni piecas stundas, klausītāji tiek aicināti ierasties jebkurā mirklī, taču, kā norāda R. Endrjū Lī, būtu ieteicams koncertā uzkavēties pietiekami ilgi, lai novērtētu kompozīcijas savdabīgi lēno attīstību. To vispilnvērtīgāk pieredzēs tie, kas noklausīsies sacerējumu pilnā garumā.
Dienu pēc koncerta R. Endrjū Lī stāstīs par Denisa Džonsona skaņdarbu minimālisma kontekstā Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Sīkāka informācija par tikšanos ar pianistu publiskota internetā, tostarp, “Skaņu meža” mājas lapā. Lekcija tiek rīkota sadarbībā ar novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltīto platformu “SHAPE”, ko atbalsta Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa”.
Pēc koncerta Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA festivāls “Skaņu mežs 2016” 14.–16. oktobrī, kā arī 12. novembrī turpināsies mūzikas namā “Daile” un Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā.
Ceturtdien, 2016. gada 13. oktobrī, plkst. 18:00–23:00 nepieradinātās mūzikas un mākslas festivāls “Skaņu mežs” sadarbībā ar Mākslas muzeju RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Rīgā) aicina uz īpašu bezmaksas festivāla atklāšanas koncertu, kura laikā muzeja ātrijā amerikāņu laikmetīgās mūzikas interprets R. Endrjū Lī izpildīs piecas stundas garo komponista Denisa Džonsona minimālisma mūzikas klavierdarbu “November” (1959).