The Naghash Ensemble izveidoja diriģents, pianists un komponists Džons Hodians, lai atskaņotu mūziku, kas rakstīta ar armēņu priestera un viduslaiku misticisma dzejnieka Mkrtiča Nagaša tekstiem. Džona Hodiana mūzikā apvienojas viņa Armēnijas saknes ar klasiskajām kompozīcijas tehnikām un brīvo improvizāciju. Viņš saka: “Tāpat kā daudziem mūsdienu komponistiem, man ir grūti raksturot The Naghash Ensemble mūziku. Tradicionāla vai klasiska? Etniska vai kosmopolītiska? Sena vai moderna? Galu galā, tas ir dabisks rezultāts komponistam, kurš uzaudzis, mājās klausoties tikai armēņu mūziku, jaunībā studējis Eiropas klasisko mūziku, iztiku pelnījis kā džeza improvizators, bet kuru, kā mūs visus, ikdienā pastāvīgi ieskauj modernā rokmūzika.“
Mkrtičs Nagašs bija senās Armēnijas priesteris, un viņa dzeja ir viņa sprediķu augļi. Viņa vārdi ir dziļi un vienkārši, uzrunājoši un dzejiski. Džonu Hodianu īpaši saistīja teksti par trimdinieku bēdīgo likteni – kā armēnim pēc izcelsmes, kurš uzaudzis Filadelfijā un Ņujorkā, un šobrīd dzīvo Berlīnē un dažbrīd Erevānā, tēma par skumjām trimdā īpaši atbalsojas viņa sirdī. Komponists stāsta: “Ideja par ansambli radās, kad es pirmo reizi dzirdēju Luys vokālo kvintetu dziedam Garni templī netālu no Erevānas, Armēnijā. Viņi dziedāja viduslaiku armēņu garīgo mūziku Garni tempļa apbrīnojamajā akustikā. Skaņa palika manā prātā vēl ilgi un lika man uzrakstīt kaut ko, kas iedzīvinātu šo skaņu jaunā veidā. Pagāja gadi, līdz atklāju pareizo tekstu. Es pavadīju daudzus mēnešus, meklējot Erevānas, Ņujorkas un Berlīnes bibliotēkās. Kad es beidzot uzdūros armēņu viduslaiku dzejnieka Mkrtiča Nagaša dzejas nelielam fragmentam, vārdi burtiski pameta lapu un ieplūda manā dvēselē, un es zināju, ka esmu atradis savu tekstu. Tajā laikā atrados Erevānā, un man bija iespēja atrast pārējos 17 dzejoļus. Pēc ilgām pārdomām par to, kurus tekstus izmantot, es nolēmu, ka rakstīšu mūziku visiem dzejoļiem. Es ļāvu tekstiem diktēt, kādai jābūt mūzikai. Ansambļa instrumenti tika izvēlēti intuitīvi, bet, atskatoties varu teikt, ka tieši duduka, ūda un dola tembri ir brīnišķīgākais papildinājums tekstiem.” Kopā ar ansambļa sieviešu balsu dziedājumu tie rada dziļi aizkustinošu mūziku, kurā armēņu tradicionālās mūzikas iezīmes saplūst ar viduslaiku mistiskajām noskaņām un mūsdienu mūzikas elpu.
Jau 15. gadu dažādo vasaras festivālu vidū ar savu īpašo noskaņu klausītājus uzrunā Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM. Nākamajos festivāla koncertos varēsim baudīt Armēņu etnodžeza grupas NAGHASH ENSEMBLE (ASV, Armēnija) sniegumu, izcilā itāļu vijolnieka Lukas Čarla (Luca Ciarla) mūsdienīgās interpretācijas par Baha mūziku, Džona Keidža muzikālās meditācijas pianista Jura Žvikova un režisora Roberta Rubīna lasījumā, postfolkloras grupas DABA SAN jauno programmu, Salamana Augsto Dziesmu vokālās grupas ARS ANTIQUA RIGA atskaņojumā, kā arī tradicionālās festivāla radošās darbnīcas, lekcijas un meditācijas.
Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM ir mākslas radīta telpa, kas sniedz patvērumu no ikdienas steigas un stresa – miera un harmonijas oāze, kurā var ieklausīties skaņās, klusumā un sevī, sastapt ceļabiedrus un gūt iedvesmu. Kopš 2002. gada sadarbībā ar izciliem māksliniekiem festivāls AD LUCEM ik gadu piedāvā augstvērtīgus koncertus, kuru raksturīgā iezīme ir īpašais introvertās mākslas fenomens. Tas aicina ikvienu pievērsties savai iekšējai pasaulei, meklēt būtisko un atklāt sevī dabiski mītošo garīgumu.
Biļetes uz Festivāla AD LUCEM konvertiem pieejamas „Biļešu servisa” tirdzniecības vietās un internetā www.bilesuserviss.lv
10. jūlijā plkst. 20.00, Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē, Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM aicina uz Armēņu etnodžeza grupas NAGHASH ENSEMBLE koncertu, kurā tiks atskaņoti senās Armēnijas priestera un dzejnieka Mkrtiča Nagaša (Mkrtich Naghash) garīgie teksti komponista un ansambļa vadītāja Džona Hodiana (John Hodian, ASV) oriģinālmūzikas programmā.