Banga, Glorija

Festivāls „Ad Lucem” aicina uz autentisku Armēņu etnodžeza mūzikas koncertu

"Senās Armēnijas skaņa atdzimusi 21. gadsimtā" — tā grupas Naghash Ensemble sniegumu raksturo pazīstamais komponists un filmu mūzikas autors Tigrans Mansurjans.

10. jūlijā plkst. 20.00, Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē, Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM aicina uz Armēņu etnodžeza grupas NAGHASH ENSEMBLE koncertu, kas apvienos armēņu tautas mūzikas garīgumu, mūsdienu post-minimālismu un džezroka enerģiju. Trīs izcilas sieviešu balsis un Armēnijas labākie instrumentālisti ar autentiskajiem instrumentiem – duduku, ūdu un dolu, saspēlē ar klavierēm atskaņos mūsdienu mūziku, kam pamatā ir viduslaiku armēņu dzejnieka un priestera Mkrtiča Nagaša autentiskie teksti.

Armēņu-amerikāņu komponista un grupas vadītāja Džona Hodiana veidotā, programma “Trimdas dziesmas” ir meditācija par cilvēka attiecībām ar Dievu, ko pieredzējis mūks, daudzus gadus pavadot trimdā. Tā skan gan kā tautas mūzika, gan klasiskā mūzika, un ir dziļi aizkustinoša.

Iedvesmu programmas izveidei diriģents, pianists un komponists Džons Hodians guva, kad pirmo reizi dzirdēja Luys vokālo kvintetu dziedam viduslaiku armēņu garīgo mūziku Garni tempļa apbrīnojamajā akustikā. “Skaņa palika manā prātā vēl ilgi un lika man uzrakstīt kaut ko, kas iedzīvinātu šo skaņu jaunā veidā. Tomēr pagāja gadi, līdz atradu pareizo tekstu šai mūzikai. Kad netīšām uzgāju viduslaiku armēņu dzejnieka Mkrtiča Nagaša dzejas fragmentus, vārdi burtiski pameta lapu un ieplūda manā dvēselē, un es zināju, ka esmu atradis īsto tekstu. Es ļāvu dzejas rindām man diktēt kādai jābūt mūzikai un vienkārši to pierakstīju.” Džona Hodiana mūzikā apvienojas viņa Armēnijas saknes ar klasiskajām kompozīcijas tehnikām un brīvo improvizāciju.

Programmas tekstu autors – dzejnieks Mkrtičs Nagašs (Mkrtich Naghash) bija Armēnijas arhibīskaps laikā, kad valstī bija grūti politiskie apstākļi. Viņa talantu novērtēja ne tikai armēņi, bet arī muhamedāņu valdnieki. Ar tiem, pateicoties viņa inteliģencei, viņš izveidoja draudzīgas attiecības, un tādēļ spēja pasargāt savus tautiešus no daudzām represijām. Līdzās viņa garīgajam kalpojumam un diplomātiskajām prasmēm, Nagašs guva lielu atzinību kā dzejnieks. Viņa dzejoļi galvenokārt ir par morāles un reliģiskām tēmām, tādām kā pasaulīgā iedomība,  skopums un tamlīdzīgi, viņš uzrakstījis arī trimdas dziesmas un mīlas dziesmas.

Trimdas (vai svētceļnieku) dziesmām ir īpaša vieta armēņu dzejā, jau gadsimtus ilgi tās  ir sacerējuši dažādi dzejnieki. Šīs dziesmas ir oriģinālas un bieži vien neparastas, paužot  to armēņu jūtas, kas dzīvo tālu no saviem dzimtajiem kalniem un laukiem. Dziesmās atklājas viņu sāpes par dzimto zemi, tiek atspoguļots tēvzemes dabas skaistums, viņu ilgas pēc mājas pavarda un mājinieku dārgajām sejām.

Vienas no Nagaša dzejas rindām stāsta: "Trimdinieka domas par izsūtījumu ir ceļinieki, tāpat kā viņš pats. Ja viņa prāts ir gudrāks nekā Salamana, ja viņa vārdi ir dārgas pērles, svešā zemē tie liek viņam klusēt un sauc to par neizglītotu muļķi. Viņa nāve ir tikpat rūgta kā viņa dzīve; nav neviena, kas sakrustotu rokas pār viņa sirdi; tie smejas, kad klāj viņu ar zemi; nav neviena sērotāja pie viņa kapa. Bet es, Nagašs, saku, ka trimdinieka sirds ir trausla. Svešā zemē saldais šķiet žultains, un roze kļūst ērkšķis. Runā maigi uz izdzīto, sniedz viņam palīdzīgu roku, un tu izpirksi savus grēkus, kas gremž kā ērkšķi. "

Pats Naghash Ensemble izveidotājs, diriģents, pianists un komponists Džons Hodians runājot par ansambļa izpildīto mūziku saka: “Tāpat kā daudziem mūsdienu komponistiem, man ir grūti raksturot The Naghash Ensemble mūziku. Tradicionāla vai klasiska? Etniska vai kosmopolītiska? Sena vai moderna? Galu galā, tas ir dabisks rezultāts komponistam, kurš uzaudzis, mājās klausoties tikai armēņu mūziku, jaunībā studējis Eiropas klasisko mūziku, iztiku pelnījis kā džeza improvizators, bet kuru, kā mūs visus, ikdienā pastāvīgi ieskauj modernā rokmūzika.“

Naghash Ensemble  ar lieliem panākumiem ir uzstājušies daudzās Eiropas un pasaules valstīs un atsauksmes par šiem koncertiem ir lasāmas arī prestižos preses izdevumos:

"The Naghash Ensemble pacilā klausītāju ar kristāldzidrām balsīm, mirguļojošām melodijām un mistiskām kontrapunkta līnijām. Dziedātāju intensitāte atklāj mūzikas garīgo dziļumu" — Frankfurter Allgemeine Zeitung.
 
"Komponists Džons Hodians 15. gadsimta armēņu priestera Mkrtiča Nagaša dzejoļiem dod jaunu dzīvību. Dziesmas ir nekļūdīgi armēņu, bet ne no šīs pasaules" — Armenisch-Deutsche Korrespondenz.

"Veca vai jauna, austrumu vai rietumu, minimālisma vai sarežģīta. Mūzika ignorē marķēšanu!" — Bayerischer Rundfunk.

Jau 15. gadu dažādo vasaras festivālu vidū ar savu īpašo noskaņu klausītājus uzrunā Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM. Festivāla koncertos varēsim baudīt Armēņu etnodžeza grupas NAGHASH ENSEMBLE (ASV, Armēnija) sniegumu, izcilā itāļu vijolnieka Lukas Čarla (Luca Ciarla) mūsdienīgās interpretācijas par Baha mūziku, Džona Keidža muzikālās meditācijas pianista Jura Žvikova un režisora Roberta Rubīna lasījumā, postfolkloras grupas DABA SAN jauno programmu, Salamana Augsto Dziesmu vokālās grupas ARS ANTIQUA RIGA atskaņojumā, kā arī tradicionālās festivāla radošās darbnīcas, lekcijas un meditācijas.

Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM ir mākslas radīta telpa, kas sniedz patvērumu no ikdienas steigas un stresa – miera un harmonijas oāze, kurā var ieklausīties skaņās, klusumā un sevī, sastapt ceļabiedrus un gūt iedvesmu. Kopš 2002. gada sadarbībā ar izciliem māksliniekiem festivāls AD LUCEM ik gadu piedāvā augstvērtīgus koncertus, kuru raksturīgā iezīme ir īpašais introvertās mākslas fenomens. Tas aicina ikvienu pievērsties savai iekšējai pasaulei, meklēt būtisko un atklāt sevī dabiski mītošo garīgumu.

Biļetes uz Festivāla AD LUCEM konvertiem pieejamas „Biļešu servisa” tirdzniecības vietās un internetā www.bilesuserviss.lv

Jaunākie raksti