Piekto Starptautisko festivālu Čello Cēsis ar Latvijā nedzirdētu un unikālu programmu atklāja amerikāņu čelliste Ešlija Bāsgeita un lieliskais latviešu pianists Reinis Zariņš. Koncertā klausītāji iepazina jaunu, modernu un mūsdienīgu amerikāņu komponistu mūziku, ko papildināja Ešlijas un Reiņa stāsti par darbu tapšanu, savām sajūtām tos izpildot un izvēli tos iekļaut tieši šī festivāla programmā. Atvērtā gaisotnē iepazinām skaņdarbus, kas top šajā laikmetā, un kurus izcili interpretē jaunie talanti.
Foto: Publicitātes foto
Festivāla turpinājumā, sestdienas dienas koncertā “Cello Ritmico” varēja baudīt čellu saspēli ar dažādiem sitaminstrumentiem, kur kopā ar izcilo latviešu čellistu Ēriku Kiršfeldu muzicēja sitaminstrumentālistu ansamblis Perpetuum Ritmico. Līdzīgi kā festivāla atklāšanas koncertā, arī šajā programmā skanēja spoži mūsu laikmetā radīti skaņdarbi – gan ārzemju, gan pašmāju komponistu radīti. Pasaules elpu iedvesa unikālā ķīniešu komponista un diriģenta Tan Dun elēģija “Sniegs jūnijā” čellam un perkusijām, kā arī amerikāņu avangarda mūzikas pārstāvja Džona Keidža un itāļu čellista, komponista Džovanni Solimas skaņdarbi. Festivāla koncertā jaunu skaņu telpu uzbūra un spoži sevi pieteica latviešu jaunie komponisti. Kopā ar Ēriku Kiršfeldu uz skatuves kāpā un savu skaņdarbu Geometry of Endless Solution izpildīja Linda Leimane, skanēja arī Kristapa Pētersona un Ērika Ešenvalda darbi čellam un elektronikai. Komponistei klātesot, festivālā pirmatskaņojumu piedzīvoja arī Anitras Tumševicas jaundarbs “Vecā kalna noslēpums”.
Foto: Publicitātes foto
Festivāla Čello Cēsis kulminācija bija sestdienas vakara Galā koncerts ar māsām Kristīni un Margaritu Balanas, japāņu izcelsmes čellistu Dandžulo Išizaku un Lietuvas Nacionālo Simfonisko orķestri diriģenta Roberta Šervenika vadībā. Koncerta pirmajā daļā Išizaka sniegumā skanēja Sergeja Prokofjeva Sinfonia Concertante – skaņdarbs, kas ticis veltīts vienam no leģendārākajiem čellistiem mūzikas vēsturē, Mstislavam Rostropovičam. Pat skaņdarba laikā plīsusī stīga un īsais pārtraukums netraucēja baudīt mūziķa virtuozo sniegumu. Otrajā daļā uz skatuves kāpa šarmantās un talantīgās māsas Balanas. Viņu izpildījumā skanēja amerikāņu komponista Filipa Glāsa Dubultkoncerts vijolei un čellam. Pēc tā izskanēšanas, klausītāji atkal un atkal ar aplausiem sauca abas mākslinieces uz skatuves, līdz ar to koncertā dueta izpildījumā papildus izskanēja arī Antonio Vivaldi "Ziema" no opusa "Gadalaiki", bet pēc nerimstošām ovācijām – “Vasara”.
Foto: Publicitātes foto
Festivāla trešajā dienā, 15. septembrī Koncertzālē “Cēsis” bija baudāma kamermūzika un programma bērniem. Koncertzāles mākslas galerijā sastapās mūzika un glezniecība. Kusināta un liega čella un klavesīna saspēlē, baroka laikmeta un mūsdienu mūzikas repertuārā satikās klavesīniste Aina Kalnciema un Vācijā dzīvojošais čellists Ramons Jaffe. Savukārt festivāla Galā koncerta soliste, čelliste Margarita Balanas apmeklētājiem atklāja vēl kādu savu talantu – viņa koncerta noskaņu ietērpa krāsās gleznojot.
Ik gadu Čello Cēsis ietvaros top īpaša programma mazajiem klausītājiem. Vara Klausītāja muzikālajā izrādē “Tanabata jeb teika par divām zvaigznēm” kā sapnis īstenībā, mūzikā, zīmējumos un dejā tika izstāstīta sena japāņu teika par debess karaļvalsts dzīvi. Fantāzijas bagātajā rotaļā iesaistījās trīs pazīstamas latviešu mūziķes – Guna Šnē (čells), Elīna Endzele (perkusijas), Agnese Egliņa (klavieres) un divas japāņu mākslinieces – dejotāja Minako Suzuki un izrādes māksliniece Hiroko Ošima.