Festivālam īpaši veidotajā laikmetīgās kamermūzikas programmā kontrabasa spēles virtuozs Daniēle Rokato kopā ar saviem kolēģiem no Itālijas kontrabasu okteta „Ludus Gravis” atskaņos dažādu kontinentu komponistu mūziku – koncertā skanēs Džona Keidža, Arvo Perta, Sofijas Gubaiduļinas un Daniēles Rokato darbi, kā arī bolīviešu komponista Edgara Alandias Concerto Grosso pasaules pirmatskaņojums un Terija Railija (Terry Riley) slavenā skaņdarba „In C” speciāli ansamblim „Ludus Gravis” veidotā versija „In D”.
Pateicoties neparastajai oriģinalitātei, kontrabasu oktets „Ludus Gravis” ir spilgts jaunums starptautiskajā koncertu arēnā. Tas dibināts 2010. gadā, pateicoties divu kontrabasa meistaru – ievērojamā itāliešu komponista un kontrabasista Stefano Skodanibio (Stefano Scodanibbio) un Daniēles Rokato (Daniele Roccato) – ražīgajai sadarbībai. Kopā ar viņiem grupā darbojas Daniēle Rokato studenti – kotrabasisti Paolo di Džironimo, Simone Masina, Andrea Pasīni, Džakomo Pjermati, Frančesko Platoni un Alesandro Skilači. Ansamblis savu darbību pilnībā velta laikmetīgajai mūzikai un neraugoties uz to, ka izveidots salīdzinoši nesen, tas jau paspējis gūt ievērojamus panākumus tādos starptautiskos festivālos kā Venēcijas biennālē, Musica D'Hoy (Madride), Rassegna di Nuova Musica (Mačerata, Itālija), AngelicA (Boloņa, Itālija), Imago Dei (Kremsa, Austrija), Music of Changes (Klaipēda, Lietuva), Gaida (Viļņa, Lietuva), Unicum (Ļubļana, Slovēnija) Borealis (Bergena, Norvēģija), Vinterfestuka (Narvika, Norvēģija). Ansamblis veicis radio ierakstus Rai RadioTre un Sky ARTE, skaņu ierakstu namā WERGO tapis albums. "Ludus Gravis" cieši sadarbojies ar Teriju Railiju, Hansu Verneru Henci, Sofiju Gubaiduļinu, Hulio Estradu, kā arī ar rakstnieku, dramaturgu un aktieri Vitaljāno Trevisanu. Patlaban Ludus Gravis strādā pie jauna albuma, ko ECM skaņu ierakstu nams izlaidīs 2014. gadā.
Ansambļa dibinātājs un vadītājs Daniēle Rokato (1969), solists un komponists, ir atzīts par vienu no labākajiem mūsdienu mūzikas kontrabasa spēles virtuoziem. Ar savām kompozīcijām un jaunās mūzikas repertuāru viņš nemitīgi attīsta kontrabasa kā solo instrumenta spēles iespējas. Daniēle Rokato ir profesors Svētās Čečīlijas konservatorijā Romā, viņš regulāri vada meistarklases un seminārus prestižās mūzikas mācību iestādēs un universitātēs, tostarp Parīzes Augtākajā nacionālajā mūzikas un dejas konservatorijā, Berlīnes Mākslas akadēmijā, Sanfrancisko Valsts universitātē, Norvēģijas Mūzikas akadēmijā (Oslo), Ca’ Foscari universitātē (Venēcijā), UNAMM (Mehiko pilsētā), UNEAC (Havannā), kā arī bieži tiek aicināts starptautisku konkursu žūrijās. Kā solists viņš uzstājies vairākos no slavenākajiem laikmetīgās mūzikas festivāliem, guvis ievērojamus panākumus kā komponists un aranžētājs. Ir vērts pieminēt, ka daudzas no viņa kompozīcijām izpelnījušās Sofijas Gubaiduļinas un Hansa Vernera Hences atzinību, drīzumā tiks izdotas Sikorski un Schott Musik izdevniecībās. Viņa koncertus regulāri pārraida Rai Radio Tre un Sky ARTE, Rokato ieskaņojumus grezno skaņu ierakstu namu Wergo, Sony, Velut Luna, On Classical un ECM zīmoli. Daniēle ir ievedis kontrabasu kā solo instrumentu arī popmūzikā. Improvizācijas jomā viņš sadarbojas ar tādiem speciālistiem kā Terijs Railijs (Terry Riley), Vinko Globokars (Vinko Globokar), Maiks Svoboda (Mike Svoboda), Bučs Moriss (Butch Morris), Tolems Makdonass (Thollem McDonas), regulāri spēlē trio sastāvā kopā ar Mikēli Rabju (Michele Rabbia) un Čiro Langobardi (Ciro Longobardi).
Sofija Gubaiduļina par Daniēles Rokato spēli Itālijas Nacionālā radio Mūzikas un kultūras kanālā (RAI RadioTre) saka: "Viņa interpretācija mani pilnīgi šokēja. Es nekad agrāk nebiju dzirdējusi tā spēlējam kontrabasu. Daniēle Rokato ir ģēnijs!"
Vairāk informācijas par Daniēli Rokato un "Ludus Gravis" – vietnēs www.danieleroccato.com un www.ludusgravis.com.
29. jūlija koncerta programmā ZIEMEĻITĀLIJAS APGAROTIE. DANIĒLE ROKATO UN KONTRABASI dzirdēsim virkni unikālu skaņdarbu: pirmkārt, paša Daniēles Rokato skaņdarbu Wu-wei (2007). Wu-wei ķīniešu valodā nozīmē ļauties straumei, sekot koka šķiedrai, noliekties, lai uzvarētu, kā lokanais vītols noliecas, lai atbrīvotos no smagās sniega segas. Šajā skaņdarbā Daniēle Rokato kontrabasa solo ieskicēs smalkas un komplicētas takas, kas līdzinās kalnu strautu izgrauztajiem līkumiem, ūdeņiem, traucoties lejup uz ieleju.
Džona Keidža Dream (Sapnis, 1948) sarakstīts periodā, kurā Keidžs ražīgi komponēja mūziku modernajām dejām; skaņdarbs tika uzrakstīts pēc Keidža ilggadīga sadarbības partnera, dejotāja un horeogrāfa Mērsa Kaningema lūguma. Mūzika sastāv no skaņu grupām, kurām ļauts rezonēt, skaņdarba ritmisko plūdumu nosaka atskaņojošā instrumenta rezonēšanas pakāpe. Kā Keidža turpmākās daiļrades estētikas attīstības priekšvēstnesis „Sapnis” klausītājam rada pārpasaulīgu apstādināta laika sajūtu, tas ir liegs, haikai līdzīgs skaņdarbs.
Edgara Alandias Concerto Grosso (2014) kontrabasiem ir, iespējams, viņa visnereālākā līdz šim radītā kompozīcija. Tas pamatojas uz Dantes nepieciešamību vispirms nolaisties pazemē, lai pēc tam sasniegtu sublimāciju. Skaņdarba muzikālā ideja smelta saspēlē starp līdzīgiem instrumentiem Andu mūzikā: solo instruments izpilda dažādus mūzikas žestus, akordus, ritmus utt. un pārējie instrumenti to atdarina līdzīgā, taču mazliet atšķirīgā veidā, iegūstot atšķirīgu skanējumu un galarezultātā radot sarežģītu muzikālo struktūru, ko veido gan līdzības, gan atšķirības.
Arvo Perta skaņdarba Pari Intervallo nosaukums jau pats par sevi piedāvā mums atslēgu šī tintinnabuli (zvaniņu) stilā veidotā skaņdarba interpretācijai. Tajā paralēli skan divas melodiju „balsis”; augšējā vada sarunu, un divas oktāvas un tercu zemāk to pavada otrā balss. Tā kā katra melodijas augšējā frāze sākas ar kādu no apakšējās triādes notīm, ar izlīdzinošu efektu, Pērts pats ir izteicies, ka pirmo balsi mēs varam uztvert kā cilvēciskos klejojumus un otro – kā Dieva palīdzošo roku, parādot cilvēkam pareizo ceļu, kam sekot.
Sofija Gubaiduļina skaņdarbam Fata Morgana: Die tanzende Sonne (2002) iedvesmu smēlusies no optiskās parādības – fatamorgānas, kas izkropļo redzes objektus tā, ka pamatattēls tiek dubultots „ar kājām gaisā”, vai rādās viens attēls virs otra. Mirāža līdzinās procesā esošam darbam, kas pastāvīgi maina formu; tā ir īpašība, kuru Gubaiduļina atainojusi muzikālā aspektā, izmantojot zemāko un augstāko reģistru inversiju un mijot izstieptas un saspiestas daļas trio un kvintetam. Visā skaņdarba gaitā Gubaiduļina sublimē sadursmi starp Dabu un Kultūru, līdz pat apsēstības pilnajai, pašiznīcinošajai saules dejai finālā: šai dekompozīcijai, iespējams, jāsimbolizē dabas atriebība kultūrai un jauna iesākuma rītausma.
Savukārt In D (2010) ir smalks Terija Railija darba In C (1964) – minimālisma mūzikas stūrakmeņa – pārlikums kontrabasu ansamblim. Lai gan skaņdarbs ir šķietami vienkāršs, tas klausītāju ievelk gluži kā mantrā, ko veido ritmi, pretritmi, tembra mikrovariācijas un pakāpeniska dinamiskā izaugsme, un liek ilgoties pēc kulminācijas līdz pašām skaņdarba beigām. In D ticis interpretēts kā metafora par Ameriku un tās pretrunīgi demokrātisko dabu, jo skaņdarbā savijas pretstatu motīvi, kā, piemēram, individuālais/kolektīvais, solo izpildītājs/ansamblis, individuālisms/sociālā atbildība. Faktiski katra mūziķa patstāvība, lemjot par savas improvizācijas ilgumu un kvalitāti ir pakļauta skaņdarba kopējam iespaidam, kam jāataino cilvēka vispārējais dzīves ceļojums – tas ir ceļš, kas pildīts kāpumiem un kritumiem, priekiem un bēdām.
Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM Latvijā notiek kopš 2002. gada, sniedzot tā apmeklētājiem patvērumu no ikdienas steigas un stresa un ļaujot nonākt miera un harmonijas oāzē, kurā ieklausīties skaņās, klusumā un sevī, gūt iedvesmu un sastapt ceļabiedrus. AD LUCEM latīņu valodā nozīmē UZ GAISMU, kas festivāla kontekstā apzīmē radošumu un gaismu ikvienā cilvēkā. Sadarbībā ar izciliem māksliniekiem festivāls piedāvā augstvērtīgus koncertus, kuru raksturīgā iezīme ir īpašais introvertās mākslas fenomens. Tas aicina ikvienu pievērsties savai iekšējai pasaulei, meklēt būtisko un atklāt ikvienā no mums mītošo garīgumu.
Festivāla "Ad Lucem" biļetes pieejamas visās „Biļešu servisa” tirdzniecības vietās, kā arī internetā www.bilesuserviss.lv un www.ticketshop.lv. Cenas 3,00 – 25,00 EUR, skolēniem, studentiem un pensionāriem 30% atlaide.
29. jūlijā plkst. 20:00 Rīgas Sv. Pētera baznīcā programmā ZIEMEĻITĀLIJAS APGAROTIE. DANIĒLE ROKATO UN KONTRABASI klausītājiem būs unikāla iespēja dzirdēt vienu no pasaules izcilākajiem kontrabasa spēles virtuoziem Daniēli Rokato (Daniele Roccato) kopā ar kontrabasu oktetu „Ludus Gravis”. Koncerts notiks Starptautiskā Introvertās mākslas festivāla „Ad Lucem” ietvaros, kura programmā šogad ir gan unikāli koncerti pilsētas vidē un Rīgas koncertzālēs, gan radošās darbnīcas un meistarklases.