Ar katru nodzīvoto dienu pēc savas dzimšanas bērns ar vien vairāk aug un attīstās. Katrā noteiktā laika posmā attīstās kāda konkrēta organisma funkcija. Sava vieta ir arī bērna valodas, komunikācijas un spēlēšanās attīstībai. Tam par labu var kalpot dažādi palīglīdzekļi un rotaļlietas, katrā vecumā – savi.
Līdz 1 gada vecumam
Vecumā līdz trim mēnešiem, bērns sāk izmantot savas maņas, lai izpētītu apkārtējo vidi. Viņam patīk atsaucīgas interakcijas ar vecākiem, bērns ieklausās skaņās, reaģē uz tām. Bērna uzmanību piesaista muzikālas (kustošas un skanošas) rotaļlietas, zvaniņi, grabulīši, priekšmeti ar spilgtām krāsām.
No četriem līdz septiņiem mēnešiem bērns sāk atdarināt kustības, pētīt, kā arī funkcionāli lietot dažādus priekšmetus. Viņš saprot un reaģē uz sejas izteiksmēm, mēģina veidot un atdarināt skaņas. Tāpēc šajā attīstības posmā bērnam vislabāk piemērotas dažādas mīkstas, plīša, gumijas rotaļlietas un tādas, ar kurām var spēlēties vannā, kā arī spēļu mantas ar rokturīšiem un ritentiņiem. Taču tik pat saistošas viņam ir mantas, uz kurām nospiežot pogu, kaut kas izlec ārā, interesē arī spīdīgas lietas.
Savukārt 8 – 12 mēnešos bērns ir tik tālu attīstījies, ka spēj sekot norādījumiem, saprot jautājumus, seko ritmam ar kustībām, izrāda vēlēšanos komunicēties. Viņam patīk taustīt ar rokām (piemēram, vecāku seju), spēlēties vienatnē, atdarināt vecāku kustības un darbības. Bērna aktivitāte paaugstinās, tāpēc viņa uzmanību vairāk piesaista bumbas, spoguļi, saliekamie klucīši.
No 1 līdz 2 gadiem
Vecumā no viena līdz diviem gadiem bērns sāk izmantot runāšanu sociālos nolūkos, viņam ir pastiprināta interese un kontakts ar vecākiem, saprot ar vien vairāk vārdu, vienkāršus norādījumus un atbild uz vienkāršiem jautājumiem. Šādā vecumā bērnam patīk skriet, lekt un rāpties. Viņam kļūst aktuālas dažādas spēles – ar klučiem, saliekamiem attēliem, spoguļiem, bērns var satvert un pacelt mazus priekšmetus. Viņš labprāt spēlējas ar mūzikas instrumentiem, rotaļu telefoniem, lellēm, automašīnām, dažādām velkamām rotaļlietām, riņķīšu piramīdām, traukiem (servīzi, krūzītēm, karotītēm). Viņš labprāt pūš ziepju burbuļus, slīd pa slidkalniņu un šūpojas šūpolēs. Bērnam patīk šķirstīt krāsaino bilžu grāmatiņu un minēt kartītes, kurās paslēpti dažādi priekšmeti.
2 līdz 3 gadi
Vecuma posmā no diviem līdz trim gadiem bērnam paaugstinās interese pret apkārtējiem. Viņš sāk uzmanīgi klausīties citu sarunās un arī pats sarunāties, izsakot pat būtiskas piezīmes sarunas laikā, izteikt to, ko vēlas. Bērns saprot laika dalījumu – nākotni un pagātni, pamana skaņas, kas nāk no attāluma. Viņš mācās iekļauties vienaudžu spēlēs. Šajā vecumā bērns labprāt spēlējas ar rotaļu telefoniem, smilšu kastē ar dažādiem darbarīkiem un ķerru. Aktuāli ir arī trīsriteņi, bērnam patīk vizināties ar šūpuļzirdziņu, spēlēt ar saliekamiem attēliem, mazām cilvēku un dzīvnieku figūriņām, nodarboties ar zīmēšanu (uzsvars uz zīmēšanas piederumiem).
3 līdz 4 gadi
Šajā vecumā bērnu gandrīz visi jau saprot. Viņš zina, kā pievērst sev uzmanību. Attīstības līmenis izpaužas bērna spējā sarunāties un saprasties ar vienaudžiem. Ļoti patīk izlikšanās spēles, bērns māk notēlot „slikto” un „labo” lomu, kā arī viņš māk atšķirt reālo no izdomātā. Visas spēles notiek sadarbojoties ar citiem, taču spēlējot savā dabā labprāt tiek izmantoti konstruktori, uzvelkamas rotaļlietas, spēļu ķegļi, līme un plastilīns, leļļu rati.
4 līdz 6 gadi
Četros līdz sešos gados bērnam jau ir labi attīstījušās valodas un komunicēšanās spējas. Viņš spēj izteikt savas jūtas ar vārdiem, nevis ar žestiem, uzklausa citu domas un atbild. Aktuālas ir bērnu kopīgās spēles („dakteros”, teātra uzvedumi). Bērnam patīk spēlēt ar magnētiskiem burtiem un cipariem, uzlīmēm, domino, kases aparātu un spēļu naudiņu. Viņu aizrauj automašīnas un kravas auto, leļļu māja, cepures, darbarīku kaste, lecamaukla. Patīk spēlēt ar ārsta piederumiem un mūzikas instrumentiem.
Tagad, kad Jums zināma katram bērna vecumam un attīstības posmam atbilstoša rotaļlieta, būs iespēja vieglāk izvēlēties dāvanu bērnam un nekļūdīties savā izvēlē.