JVLMA Mūsdienu mūzikas festivāls deciBels

No 22. februāra līdz 2. martam piekto reizi Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā notiks Mūsdienu mūzikas festivāls deciBels. Arī šogad festivāla uzmanības lokā virkne pārsteigumu: Berlīnes skaļruņu orķestra (BLO) akusmātiskā mūzika, Terija Railija rāgai līdzīgais, elektrisko ērģeļu improvizācijām cauraustais meistardarbs Persian Surgery Dervishes, izcilā argentīnieša Alehandro Vinjao mūzika sitaminstrumentiem, klavierskaņdarbos un skaņu ainavās dokumentētās Jana Tīrsena refleksijas par dzimtās Bretaņas dabu, zviedru komponista Klāsa Torštensona poētiski daiļais veltījums Zviedrijas karalienei Kristīnai, modulārie sintezatori no Latvijas un Rezo Kiknadze no Gruzijas elektroakustiskajā nakts programmā, Latvijas radošo augstskolu kopdarbā veidotā etīžu izrāde Malka un, protams, etnodžezs, bez kura nav iedomājams festivāls deciBels.

Festivālu 22. februārī plkst. 18.00 atklās etīžu izrāde Malka, kurā sastopas tēlotājmāksla, horeogrāfija, teātra māksla un mūzika. Daiļo mākslu studenti ar dažādām izpratnēm par dramaturģiju, vēstījumu un skatuvi sakausējuši idejas vienotā kopdarbā – etīdēs, kam tematiski caurvijas vārdi un jēdzieni, kuros ierasts runāt par mūziku – amplitūdā no terminiem līdz mūziķu žargonam. Mūzikas verbalizācija ir smalka matērija, tēma ar intriģējošiem jautājumiem, uz kuriem atbildes, iespējams, vislabāk meklēt tieši skatuves valodā. Vērts redzēt, kā šo sarežģīto uzdevumu risinājuši jaunie talanti no Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA), Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) un Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA). Projekta mērķis – pierādīt, ka māksla ir visaptveroša, tā nav jādala nozarēs, to varam uztvert citā – daudz augstākā līmenī. Etīžu tapšanu pārraudzīja māksliniece Rūta Briede, komponists Rolands Kronlaks, džeza mūziķis Indriķis Veitners, horeogrāfe Olga Žitluhina un režisore Māra Ķimele. Etīžu izrāde apskatāma kustībā, dodoties no viena punkta uz nākamo. Ieeja bez maksas.

Viens no spilgtākajiem festivāla akcentiem būs divi Berlīnes skaļruņu orķestra (BLO) koncerti 26. februārī plkst. 18.00 un 20.00 Akadēmijas Lielajā zālē. Tradicionāli mēs domājam par skaļruni kā ierīci, kas padara mūziku skaļāku, taču skaļruņu orķestra koncepcijā tie tiek apskatīti kā mūzikas instrumenti. Tīri tehniski, tā ir nestandarta daudzkanālu sistēma, kurā skaļruņi tiek izkārtoti pa visu telpu tā, lai izveidotu koncertzāles izmēra mūzikas instrumentu. Rezultāts ir ļoti fascinējošs – mūzika aptver publiku, kustas pa dažādām vietām telpā mainot skanējuma krāsas un apveidus. Koncertā tiks izmantoti aptuveni 25 dažāda izmēra skaļruņi. Skaļruņu orķestris atskaņos divas programmas – pirmajā skanēs Berlīnē dzīvojošo komponistu Sebastjana Vajankūra, Maltes Gīzena, Roberto Fausti, Andas Krīeziu, Džovanni Vergas) darbi, otrajā programmā Latvijas pirmatskaņojums – minimālisma pamatlicēja Terija Railija meistardarbs Persian Surgery Dervishes (1971/72) elektriskajām ērģelēm un aizturu sistēmai. To atskaņos kanādiešu komponists un taustiņinstrumentālists Sebstjans Vajankūrs un Malte Gīsens (skaņu režija). BLO apvienība izveidota 2010. gadā un tajā sadarbojas jaunās mūzikas institūta KLANGZEITORT pārstāvji no divām Berlīnes mūzikas augstskolām – Mākslu universitātes un Hansa Eislera Mūzikas augstskolas. BLO atskaņo galvenokārt akusmātiskus darbus, tostarp elektroakustiskās mūzikas žanra klasiķus.

27. februāra pirmais koncerts plkst. 18.00 būs veltīts sitaminstrumentu mūzikai, kuru pārvaldīs Guntars Freibergs un Juris Āzers. Koncerta Poliritmijas centrālā figūra būs Latvijā jau iepazītais argentīniešu autors Alehandro Vinjao (viņa mūzika ir skanējusi gan jaunās mūzikas festivālā “Arēna”, gan arī Latvijas Radio kora programmā Greed). Viņš uzskatāms par savas paaudzes vienu no ievērojamākajiem Dienvidamerikas komponistiem. Vinjao skaņrades unikalitāte ir spēja apvienot intelektuālu konceptu ar demokrātisku izteiksmi, kas spēcīgi uzrunā gan mūzikas profesionāļus, gan aizrauj vienkāršus klausītājus. Līdzās Vinjao darbiem izskanēs divi pirmatskaņojumi, kurus gatavo kompozīcijas studenti Marina Vidmonte un Edgars Mākens.

Šī vakara turpinājums, plkst. 19.30, mūs ievedīs meditatīvās noskaņās. Programmā Jana Tīrsena cikls klavierēm EUSA, kuru atskaņos profesors Juris Kalnciems. Līdzīgi kā vairākos citos Tīrsena darbos, EUSA iedvesmas avots ir Bretaņas daba, mistiskā Uesānas sala, kas atrodas netālu no Bretaņas un ir vistālākais Francijas Ziemeļrietumu punkts. Tīrsena oriģinālajā albumā klaviermūziku pavada ļoti delikāts skaņas dizains, veidots no apstrādātiem dabas ierakstiem. Jaunus skaņu dizainus, kuri izskanēs kā starpspēles starp klavierdarbiem, veidojusi kompozīcijas studente Alise Rancāne.

28. februārī plkst. 18.00 deciBelā uzstāsies JVLMA jauktais koris. Programmā kompozīcijas studentu un izvēles kompozīciju studējošo darbi. Gatavošanās koncertam norit ilgākā laika periodā, katram kompozīcijas studentam piesaistot divus jaunos diriģentus. JVLMA prakses nedēļās notiek dažādi pasākumi, piemēram, iesaistot jaunos komponistus jauktā kora sastāvā kā dziedātājus, lai viņus labāk integrētu kora rakstības smalkumos.

8. februārī plkst. 20.00 aicinām uz Elektroakustisko nakti JVLMA Akmens zālē. Izskanēs pavisam nesen plašāku uzmanību ieguvušās mākslinieces Martas SmiLgas uzstāšanās, kura lieliski pārvalda modulāro sintezatoru skanējumu.Tāpat šajā naktī uzstāsies Tbilisi konservatorijas rektors, saksofonists un elektroniķis Rezo Kiknadze.

1. martā plkst. 19.00 viens no nozīmīgākajiem notikumiem deciBela vēsturē – valsts kamerorķestra Sinfonietta Rīga uzstāšanās Normunda Šnē vadībā, kā arī festivāla viesu, Nīderlandē dzīvojošā zviedru komponista, labāko laikmetīgās mūzikas ansambļu pieprasītā Klāsa Torštensona un soprāna Šarlotes Rideikas viesošanās. Sinfonietta Rīga un Šarlotes Rideikas atskaņojumā dzirdēsim smalkjūtīgi rakstīto pēdējo daļu no “Kristīnas cikla”, kuru orķestris ar solisti pirmatskaņoja 2018. gada maijā vairākās Nīderlandes pilsētās. Būs arī komponistes Evijas Skuķes un viena kompozīcijas studenta jaundarbs. Sinfoniettas Rīga un festivāla mākslinieciskā vadība izvēlēsies starp skaņdarbiem, kurus rakstījušas talantīgās, daudzsološās komponistes Agita Reķe, Alise Rancāne, Marita Semjonova un Oļesja Kozlovska. Ieeja koncertā brīva. Jāpiebilst, ka festivāla ietvaros Klāss Torštensons un Šarlote Rideika sniegs arī meistarklases kompozīcijas un vokālās mākslas studentiem.

Kā ierasts, festivāla noslēgumā – etnodžeza koncerts ETHNO+JAZZ. Vol.5. Tomēr jāpievērš uzmanība, ka paplašinot savas robežas, festivāls aicina visus interesentus uz koncertu Rīgas mākslas telpā 2. marta vakarā plkst. 18.00.

Šogad gatavošanās koncertam noris zem “arhīvu” zīmes, jo jaunie mūziķi iedvesmu smeļas pētot latviešu folkloras krātuves un Bellacord plašu digitālos arhīvus.

Biļetes: “Biļešu paradīzes” kasēs vai stundu pirms koncerta norises vietā.

Līdzīgie raksti