Mēmais kino, spilgta mūzikas programma un izcili mūziķi

25. oktobrī VEF Kultūras pils Lielajā zālē krāšņā koncertprogrammā apvienosies divas izcilas profesionālās mūzikas vienības – orķestris Sinfonietta Rīga diriģenta Normunda Šnē vadībā un virtuozais čellists Metjū Bārlijs (Matthew Barley, Lielbritānija) – divi muzikāli spēki, kuru muzicēšanas meistarību raksturo jauneklīgums, dzīvīga aizrautība un nepārtraukts izzināšanas prieks.

Koncerta programmā sastapsies spilgti laikmetīgās mūzikas paraugi ar vēsturisku mēmā kino šedevru: skanēs amerikāņa Džona Adamsa darbs Fearful Symmetries (Baisā simetrija) ar Jeroma Boska (Jérôme Bosc) speciāli šai kompozīcijai radīto filmu – mēmā kino montāžu Basters (Buster), kā arī jaunā un talantīgā latviešu komponista Jēkaba Jančevska darbs Trakās dienas un austriešu komponista Heinca Karla Grūbera Koncerts čellam un kamerorķestrim, ko dēvē par vienu no sarežģītākajiem un tehniski grūtākajiem čella opusiem pasaulē.

Kā solistu HK Grūbera čellkoncertā dzirdēsim britu čellistu Metjū Bārliju (Matthew Barley). Viņš ir mākslinieks ar plašu radošās pasaules tvērumu un ļoti īpašu, fascinējošu spēles veidu, kas apbūris klausītājus viņa leģendārajos astoņu stundu garajos Nakts koncertos. Leonards Bernsteins viņu raksturo īsi: "Viens no talantīgākajiem čellistiem, kurus esmu dzirdējis". Laikrakstu virsraksti, kas pavada Metjū Bārlija spēli visā pasaulē, skan: „Pasaules drosmīgākais čellists!”, „Vārdiem neaprakstāma spēle!”, „Šokējošais čells!”... Radošums, atvērtība neparastām idejām un uzdrošināšanās, kas nepazīst ģeogrāfiskas, sociālas un stila robežas ir Metjū Bārlija personības spilgtākās iezīmes. Viņš vienlīdz komfortabli jūtas gan klasiskajā repertuārā, gan muzicējot kopā ar džeza māksliniekiem, dīdžejiem, Londonas grime reperiem un tradicionālās mūzikas meistariem no visas pasaules.

Koncertā atskaņotā skaņdarba Fearful Symmetries (Baisā simetrija) komponists, diriģents un radošs domātājs – Džons Adamss (1947) ieņem unikālu vietu amerikāņu mūzikas pasaulē. Viņa darbi izceļas mūsdienu klasisko kompozīciju vidū ar izteiksmes dziļumu, skaņas spožumu un dziļi humānām tēmām. Pēdējo 25 gadu laikā Adamsa mūzikai ir bijusi izšķiroša loma mūsdienu muzikālās estētikas veidošanā – paplašinot minimālisma stilu ar tembrālām, dinamikas, faktūras un struktūras variācijām. Adams pats ir bieži komentējis savas komponista būtības divas puses: "nopietno" un "viltnieka" dabu, kurai raksturīga humora izjūta un ironija. Pēdējai pieder arī darbs Fearful Symmetries, kas pēc Sv. Lūkas orķestra pasūtījuma tika uzrakstīta 1988. gadā, un tai pašā gadā Avery Fisher koncertzālē Ņujorkā piedzīvoja pirmatskaņojumu ar šo orķestri paša Adamsa vadībā.

Vīnē dzimušais austriešu komponists, diriģents un dziedātājs Heincs Karls Grūbers jeb HK Grūbers (1943), ir viena no mūsdienu skatuves mākslas pazīstamākajām personībām. Viņš izstrādājis atšķirīgu individuālo stilu, ko var dēvēt par "neoromantisku", "neo-tonālu", "neoekspresionisma" un "neo-vīnes". Tomēr viņa mūzika saglabā atsvaidzinošu vienkāršību, maigu ironiju un labu melnā humora devu. Grūbers patiešām ir viens no oriģinālākajiem mūzikas prātiem kopš Otrā pasaules kara, par ko viņam 2002. gadā tika piešķirta valsts prestižākā kultūras balva – Lielā Austrijas valsts balva. Koncerts čellam un kamerorķestrim sacerēts 1989. gadā speciāli pasaulslavenajam čellistam Yo-Yo Ma. Apjomīgā, viendaļīgā koncerta muzikālā partitūra ir krāšņa, dinamiska, pilnasinīga, tā ierauj tādā kā maģiskā plūdumā, kas mijas ar netveramiem ritma elementiem un izskan gaišā, pat ēteriskā skaistumā.

Biļetes pieejamas Biļešu paradīzes kasēs un internetā.

Jaunākie raksti